onsdag 3 augusti 2011

Sommar, blåbär & lite annat

Återigen påminner jag mig själv om att nu passa på att njuta av sommaren, för rätt vad det är så är den förbi. Lite förkänslor för det kommande får jag, när de senaste nätterna och mornarna varit svalare än på länge - minskat  från ca 20 grader till ca 15. Skillnaden märks, när man sitter utomhus eller cyklar till jobbet. Så nu gäller det att hamstra alla goda varianter av sommarens intryck.

Även blåbären har börjat signalera lite om sommarens gång. Efter en tids uppehåll har jag denna vecka varit och plockat ett par gånger. Det finns fortfarande en del stora och fina blåbär kvar, men många börjar se halvvissna ut, och en del helt ointressanta för att ta med hem. Så det blir en del sållning. Nu börjar det dessutom bli ganska färdigplockat på de få ställen jag känner till här på orten... Det är rätt mysigt att sitta där bland snåren och plocka. Avkopplande. Man hinner fundera en hel del också. Idag kände jag, att jag kanske egentligen borde prioritera annat, och det hade varit rätt full fart hela dagen. Jag insåg sen ändå, att jag kopplar av bra där i skogen.

Nu börjar det återigen synas lite härhemma att jag varit på språng mycket. Saker och ting har inte riktigt hittat tillbaka till sina platser. Är inte helt förtjust i det, men samtidigt är jag ändå nöjd att det händer en massa trevligt som jag får ta del av. Jag har tänkt så i sommar, att jag nu gärna passar på att gå på tillställningar jag gillar och vistas ute i sommarvärmen. När jag var ny på orten för några år sen, var det lite ensamt framför allt den första sommaren. Ville jag ut på terassdrink nån helgkväll, och de enda tre man kände råkade vara upptagna, var det lite bittert att promenera i solskenet förbi villatomter där kompisgäng grillade och hade trevligt. Det är en stor skillnad att nu känna sig lite mer hemma och ha en social krets.

Efter förra veckans "håll-igång" med Rockoff har det varit lite lugnare denna vecka. Från partyliv till blåbärsplock och annat seriöst. Idag var jag och storhandlade, vilket inte sker så ofta. Jag får besök till helgen, så jag såg till att fylla skåpen lite. Det kommande besöket ger mig också anledning till att få fart med att ordna upp i lägenheten, så det får bli prio härnäst ;)

Igår kväll var jag i badhuset och simmade. På vägen därifrån - cyklande längs strandpromenaden - var jag bara tvungen att stanna och fota vyerna den vackra kvällen. Mobil är smidigt, man har ständigt en kamera med för spontana foton. Jag har turen att bo i en vacker sommarort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar