torsdag 18 augusti 2011

Om skrivande - från idétorka till inspiration

Jag skulle egentligen vilja hinna skriva mycket mer än jag gör. Det finns så mycket jag vill få ner på pränt. Jag har ofta en massa idéer, som jag tycker vore intressant att skriva om. Bra idéer, tycker jag då, när jag går omkring och funderar, där jag råkar befinna mig. När jag sen väl sitter vid bloggen, är tankarna helt försvunna. Tänk om man kunde hamstra den där skrivinspirationen. Små kom-ihåg-lappar kan påminna om idéerna i sig, men trots det infinner sig inte det där riktiga flytet alltid, som man ibland har.

Just nu är en av de stunderna, som jag då sitter här igen. Idétorka. Eller röriga fragment av tankar, där inget helt ger rätta motivationen till att skrivas om. Tittar lite på bilder jag tagit på sistone. Inte heller där kommer några skrividéer ifrån.

I helgen var jag på landsbygden i en fridfull och vacker miljö, långt ifrån stan där stora 150-års festligheter pågick. Hade visserligen väldigt gärna gått på några av konserterna som gavs i stan, men efter mycket övervägande hade valet fallit på kursen ute på landet. Där flödade skrivarinspirationen, som bara den, en stor del av tiden. Vi hade nämligen samlats ett gäng - de flesta från början okända för varann - som delade skrivintresset.

Ekologisk, närproducerad mat
Kursuppgifterna bestod till stor del av korta texter, som skulle skrivas på cirka tio minuter, med givna teman. Det blir tio helt olika texter och berättelser, trots att det är samma uppgift vi sitter med. Ibland känns det väldigt motsträvigt att komma igång med att skriva, när temat inte helt känns som ens grej och tiden är knapp. Dock påmindes jag återigen om att det oftast går att få ihop något ändå, ibland till och med lyckat. Dessutom kunde jag riktigt hitta skrivglädjen även i uppgifter, som först känts helt hopplösa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar