fredag 26 augusti 2011

Reseupplevelser på hög nivå

Nu är jag på trygg mark igen, åter på hemmaplan, på markhöjd. Jag, som inte trivs på höga höjder, var ute och flög igår. Tycker inte alls om det, känner mig väldigt otrygg där uppe. Däremot tycker jag väldigt mycket om att resa och besöka andra orter och länder, och vill gärna träffa mina vänner som finns på många håll i världen. Det innebär dessvärre en del flygturer ibland.

Denna gång var det en resa av mer nödvändig art, som jag behövde göra i jobbet. Jag åkte för första gången i ett ganska litet flygplan, där det ryms ett trettiotal passagerare. Jag fick en lite klaustrofobisk känsla bara av att kliva in där. Takhöjden i kabinen var väldigt låg. I stora plan, de gånger flyget går jämnt och stabilt, kan jag stundtals glömma bort att jag är uppe i luften och dessutom flygrädd. I det här lilla planet blev det blev så mycket mer påtagligt att vi faktiskt flyger. Jag satt där och önskade att jag vore hemma, spänd i nacken, obekväm till mods. En mental spänning, som överförs till kroppen. Försökte koncentrera mig på att läsa tidningar som fanns till låns.

Jag hade jobbärenden i den lilla orten Ekenäs, som ligger vackert belägen vid vattnet. Förra gången jag var där, var det regnigt novemberrusk. Eftersom dagarna så års är korta, såg jag inte så mycket av stan i dagsljus, då jag jobbade på dagarna. Under denna resa, däremot, var vädret vackert. Solen sken och det var runt 20 grader varmt. Jag hann se lite av hamnen denna gång. Så förutom mina trauman uppe i luften, var det en väldigt trevlig och givande resa.


Resan innebar också tågåkande, vilket jag tycker är betydligt trevligare än flyg. Jag åkte bland annat ett sånt tåg med två våningar. De ropade ut i högtalarna, om att det bland annat var något barnanpassat på övervåningen i en av vagnarna. Jag såg sen en rolig skylt på grinden upp dit, när jag gick genom några vagnar för att ta mig till restaurangvagnen. Vad de ordnar nu förtiden... :)

Skönt att det är helg nu. Trots att det ofta är väldigt bra och lärorika tjänsteresor, blir man rätt trött, för det är intensiva dagar, och på grund av resorna blir det sena kvällar. Det är en fördel att resan var på den senare delen av veckan nu, så att man snart får vila ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar