onsdag 14 september 2011

Sverigefinnar slår igenom

Sverigefinnar är en grupp som allt mer börjat få positiv uppmärksamhet i Sverige, upplever jag, åtminstone till viss del. Det har ju varit en invandrargrupp med lite lågstatusstämpel - i alla fall tidigare. Arbetarklass, ofta från finska landsbygden, som kom till Sverige i mängder under 60-70-talen, för att jobba i fabrikerna. Under senare åren har dock många sverigefinnar nått konstnärlig framgång, bland annat inom musik. Anna Järvinen och medlemmar ur Kent är några exempel på artister med finskt ursprung. Inom litteraturen har Susanna Alakoski slagit igenom med sin Svinalängorna.

Idag såg jag en intervju på tv med Tanja Lorentzon, som är aktuell med sin pjäs Mormors svarta ögon, som handlar om hennes finska rötter och uppväxt som sverigefinne. Hon är en av många i den invandrargruppen, som inte kan finska. För henne har det varit en stor saknad - dels saknad av språket i sig och möjligheten att kommunicera med familj och släkt i Finland, dels också därmed saknad av Finland som land, som hon inte upplever sig få samma tillgång till utan finskan. Så ungefär säger hon i intervjun. Hon nämner att eftersom man ändå gav henne glåpord om finnar under uppväxten, kunde hon ju lika gärna ha kunnat finska. Pjäsen har tydligen fått väldigt positiv respons på Dramaten. Den ska visas på SVT den 17.12., sa programledaren. Jag blev intresserad av att se den.

Jag tror att många berättelser av det här slaget - som Lorentzons eller Alakoskis - kommer att ha ett historiskt värde också, eftersom sverigefinnar utgör en så betydande andel av Sveriges befolkning. För att inte tala om hur stor andel av den finländska befolkningen som utvandrade till Sverige. Det gick en tv-serie om de finländska invandrarna under vintern/våren som var. Serien hette Kansankodin kuokkavieraat, Folkhemmets snyltgäster tror jag att den översattes till på svenska. Den visades på tv både på i Sverige och Finland. Jag tyckte det var väldigt intressant. Flera generationer skildrades, däribland flera kända sverigefinnar. Kan hända att jag återkommer om programmet och temat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar