fredag 3 februari 2012

Resefunderingar m.m. i fredagssoffan

Härligt, helg och ledighet, och dessutom semester :) Det har varit väldigt intensiva veckor på sistone. Passar på att varva ner med lite blogg och Skavlan här i soffbotten. Har hunnit få två maskiner tvätt tvättade och upphängda. Än återstår en del förberedelser inför semesterresan.

Det har varit värsta köldknäppen nu, runt minus tio grader i flera dagar. Trodde ju ett tag att det inte blir någon vinter i år... Det har sin charm det här med, tycker jag, men igår när det kombinerades med vind kändes det bra ruggigt att cykla hem från jobbet :(

Trots att det varit enormt hektiskt både på jobbet och privat, och att jag tidvis varit riktigt less på allt fixande inför min resa, har jag ändå i det stora hela varit väl till mods. Lyckats hantera stressen rätt bra, och hitta lugnet och fokus. Tänkte senast i morse på allt som faktiskt är bra och fungerar fint just nu. Påminde mig om det här med vikten av tacksamhet. Tänkte att jobbet ju flyter på väldigt bra - trots den enorma mängden tidvis - och stämningen där är god. Har trevliga vänner här på orten och även på andra håll. Det kan ge en härlig balans till jobbigare stunder i livet.

Prizren, Kosovo
Ibland, när jag är trött, kan jag känna oro och rädslor inför att resa iväg själv. Bäva för alla möjliga bekymmer. Trots att jag har rest mycket på egen hand, kan jag plötsligt känna mig orutinerad. Jag påminner mig om att det ju oftast har gått väldigt bra ändå. I september kändes det nervöst och ovisst inför semesterresan till Kosovo, då jag skulle åka dit via Serbien i tider av oroligheter och vägblockeringar längs rutten och det var svårt att få entydig info i förväg. Det blev en fantastiskt härlig semester på alla sätt och vis. Allt gick bra.

De gånger allt inte gått lika bra, har det ju oftast ordnat sig i slutändan i alla fall. Som när min buss brann upp och jag förlorade alla mina saker på väg från en Spaniensemester till mitt dåvarande tillfälliga hem i Tyskland. Kameran, semesterbilderna, allt. Att mina enda två jackor, mina enda två handdukar, min enda kam, osv, osv, som jag hade haft med mig till mitt Tysklandshem, försvann kändes himla jobbigt just då. Eller när vi missade bussen till Leningrad från Åbo... Dock löste sig saker och ting, så som de oftast gör... :)

1 kommentar:

  1. Forsoker gora ett nytt inlagg har pa resan, men den funktionen syns inte pa skarmen... Vad gor man??

    Njuter av semestern hur som helst...
    Halsningar till alla!

    SvaraRadera