torsdag 19 februari 2015

Hälsokur och gripande film om Aung San Suu Kyi

Sitter på soffan. Omkring mig ligger böcker och diverse studiepapper lite smårörigt, därtill ett antal ihopskrynklade näsdukar... La ner alla ambitioner idag, och insåg att jag aldrig kommer till det jag helst vill göra, om jag alltid ska göra bordena först. Så jag startade dagen med kaffekopp och frukostmacka framför en jättebra dvd-film, som jag nu gripits av och gråtit mig igenom... ;)

Har just sett Luc Bessons fantastiska och rörande film, The Lady, om frihetskämpen Aung San Suu Kyi och hennes familj. Medan jag skriver rullar extramaterialet The making of the film, och jag halvlyssnar på hur skådisar och regissören skildrar arbetet och omständigheterna. Ens egna bekymmer framstår verkligen som nonsens när man ser vilka uppoffringar denna modiga kvinna och hennes familj gör för sin kamp för ett demokratiskt Burma, för att inte tala om personliga risker för sitt liv som Aung San Suu Kyi också tar. Beundransvärt men väldigt tragiskt - samtidigt hoppingivande. Vad vore världen utan den här typen av eldsjälar. En fin och stark kärlekshistoria, dels mellan paret och inom familjen men också genom kärleken för ett land. Och en viktig påminnelse om att frihet inte är något självklart, och Aung San Suu Kyis uppmaning citeras på slutet: "Please use your freedom to promote ours".

Denna vecka har för mig inneburit lite av kureringstema. Tyvärr blev min länge efterlängtade tandläkartid som skulle varit idag avbokad pga sjukdom. Och nej, tandläkarbesök i sig är inte efterlängtade, tvärtom kan de vara traumatiska för mig. Dock behöver jag hjälp med att åtgärda ett problem som jag dragits med ett tag. Nu får jag tyvärr vänta ännu en och en halv vecka. Däremot har jag redan varit två gånger på massage för min stela nacke. Igår hade jag turen att hamna hos en jätteduktig massör som verkligen kunde hitta stela punkter på de mest oväntade ställen, så jag hoppas att jag nu får vara rörligare ett tag. Inser ännu en gång hur viktigt det är att hitta en BRA massör.

Dessutom testar jag något nytt, nämligen detoxplåster, som jag hittade i en naturkostbutik, som jag besöker rätt frekvent. Det är någon gammal japansk hälsokur, där man sätter på såna örtplåster på fotsulorna fem nätter i rad, och de ska suga ur diverse gifter ur kroppen. Förutom kroppsrening - eller i och med den - sägs kuren förbättra bland annat sömnkvalitet, blodcirkulation, immunförsvar och ämnesomsättning. Hoppas förstås på effekter... :)

Lyxigt nog har solen skinit en hel del i veckan, så jag har promenerat en hel del också. Och försökt kämpa på med studier därtill... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar