måndag 23 februari 2015

Välbehövliga pausdagar från pluggandet

Efter några välbehövliga lediga dagar kom jag idag igång rätt bra med att börja läsa in mig på teoridelen inför nästa fredags litterära tenta. Jag har haft svårt att få annat gjort så länge jag tragglat på med min kandidatavhandling. Nu är den inlämnad och jag hoppas läraren också tycker att den är färdig. Enligt mig är den det, och jag själv likaså...

Även fredagen - liksom förra torsdagen - inleddes med film strax efter att jag klivit upp. Utan några förväntningar satte jag på John and Mary, en av lånefilmerna från biblan, en gammal film från 1969, som jag inte hade hört talats om. Den visade sig vara helt bra och sevärd, med unga Mia Farrow och Dustin Hoffman i huvudrollerna. Kärlekstema med funderingar och diskussioner om var man har eller inte har varann i en relation eller en eventuellt begynnande sådan. I samma veva har jag läst ut Lena Anderssons "kärleksdrama" Utan personligt ansvar, som var väldigt bra, upprörande och tänkvärd.

Igår var jag och en kompis på stan för lite shopping och fika. Shopping är verkligen inget jag är speciellt förtjust i, men en stund brukar jag orka och tycka att det är trevligt. Nu behövde jag dock handla vissa saker och det var perfekt att tajma in det med sällskap. Fika på stan är desto mysigare, så det var härligt att hinna sitta och prata på ett trevligt ställe. Detta fik hade dessutom gratis påtår, vilket inte är så vanligt här i Finland. Det var nog sunt för mig att ta mig ut ur hemmet där jag vistats så himla mycket på sistone, och känt mig lite insnöad i min studiemängd... Kände mig nöjd och tillfreds när jag kom hem ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar