söndag 1 februari 2015

Lugn, plugg, uteliv och glädjepauser :)

En lugn start på dagen - så som det ofta blir för mig, även de gånger ambitionen är en annan. Idag tar jag det dock medvetet lugnt först, även om tanken och behovet är att få en del plugg gjort ännu. Jag behöver göra en del justeringar i min kandidatavhandling. Igår kom jag igång väldigt bra, men gick då mest igenom det språkliga och andra enklare ändringar. Idag skulle jag behöva fundera mer innehållsmässigt på vissa delar, vilket förstås kräver lite djupare engagemang. Tanken är hur som helst att inom en snar framtid få den ur världen. Det gäller ju också att jobba  väldigt intensivt med den här typen av arbeten, för man behöver backa så mycket om man lägger ifrån sig dem under för lång tid.

Igår kväll var jag för en gångs skull ute i min nya orts kvällsliv. Det har inte blivit så ofta, så det var sunt att  ta sig ut och pausa från intensivt pluggarbete, som också oftast sker i mitt hem. Det blev en kväll med trevligt sällskap och givande samtal. Efter att ha bott i en småstad i flera år var det lyxigt att vid halvett-tiden i natt ställa sig på busshållplatsen och smidigt kunna ta bussen hem. På förra orten slutade lokalbussen att gå vid femtiden på lördagkvällar ;)

Det känns annars att livet lite väl mycket just nu kretsar kring mitt pluggande. Det som är bra är att de flesta romanerna i en av mina litterära kurser är väldigt bra, så det är en ren njutning att sjunka in i deras världar då och då. Snart måste jag fördjupa mig mer i teoridelen av den kursen också för att inom en hyfsat snar framtid kunna tenta av kursen. Men först uppsatsen, för den tar ännu för stor mental plats i mitt liv.

Yogan och kören har också kommit igång för denna termin så vissa regelbundna och sunda avbrott får jag ändå från studierna. Dessutom har jag en hög filmer från biblan hemma, så de kan ge bra pauser också när jag väl tar mig tid för en. Jo, och nu har jag också fått iväg min första sommarjobbsansökan. Så även där är jag igång :) Jag insåg också hur tidskrävande det är när jag häromdagen satt och författade epostmeddelandet. Borde försöka lära mig att bli lite snabbare med sånt...

De ovanstående är nog exempel på såna "glädjebubblor" man regelbundet bör försöka få in i sitt liv, som jag också i tidigare inlägg skrivit om. Nåt annat glädjande ännu, som jag egentligen från och till dagligen har i mitt liv, är musik. Det är fantastiskt vad det kan ge att lyssna på för "moodet" passande låtar. Igår hade jag jättebra musik på hela dagen medan jag rättade uppsatsen. Det gav bra peppning och lite fart kanske... :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar