onsdag 13 maj 2015

Samla mod och peppa sig inför nya utmaningar

Här utanför är det regnigt och grönt. Buskarnas löv har spruckit ut i en bra fart på sistone. Skönt, då skyddas min uteplats och mitt hem lite mer från insyn :)

Idag kom jag igång tidigt, för jag hade en tid att passa runt halvniotiden. Därefter har mat inhandlats och en maskin tvätt snurrar nu i badrummet. Innan jag fortsätter med mer "nytta" tänkte jag får ner några rader här, vilket i sig kanske också har någon nyttofunktion...

Jag är nu i en period med lite jobbiga utmaningar, som går en bit utanför min bekvämlighetszon. Studietempot är nu lugnt. Därmed finns tid för sommar- och framtidsjobbfunderingar. De sommarjobbansökningar jag fått iväg har inte gett resultat. Jag skulle också vilja komma igång med mer översättningsjobb eller annat skrivrelaterat. För att få sådant behöver jag nu göra mig mer synlig. Det är just det som är den stora utmaningen för mig. Jag är inte alls bekväm med att skylta och göra reklam för mig själv. Antar dock att viss synlighet krävs för att potentiella kunder ska hitta mig. Lite försiktigt har jag börjat uppdatera min LinkedIn-profil, men där återstår ännu en del att bättra på.

Det är en utmaning att befinna sig och vara på väg in i en på sätt och vis ny bransch. Det i sig gör mig osäker och ger tvivel vad gäller mitt kunnande. Dock får jag väl inse att man någon gång måste börja, så får man med erfarenheten bli allt bättre och säkrare på det man gör. Mina prestationsresultat på den kurs där vi en hel termin översatte texter var väldigt bra. Likaså betygen på mina språkliga kurser. Så på vis har jag ju en bra grund att stå på.

Just nu behöver jag påminna mig om och aktivt låta mig peppas på att bli modigare. Jag läste häromkvällen i senaste numret av hälsokosttidningen Live Life en artikel om äventyraren Renata Chlumska, som bl.a. sa att det är ju bara när man inte vågar försöka som man kan misslyckas. Det är härligt att se vad man kan uppnå med tydliga mål och tron på dem.

Aron Anderson är en annan som jag tycker är väldigt inspirerande med alla möjliga utmaningar han antar och på vis samlar in pengar för cancerfonden. Han var bl.a. den första att ta sig upp på Kebnekaise i rullstol. I hans inspirationsbok, som man kan beställa gratis, berättar han och andra inspiratörer om sina sätt att inspirera och motivera sig själva. Det viktiga är inte sen heller bara själva målet utan det gäller att komma ihåg att njuta av "resan" dit också, poängteras i boken. Läsvärt och uppmuntrande :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar