fredag 22 maj 2015

Tysk roman och vår på riktigt :)

Inte bara våren utan den varma våren är här nu. Jag har verkligen försökt ta mig ut och njuta av den. Vi har haft kring 15-18 grader dagtid och sol de senaste dagarna. Jag har gått promenader och sen suttit ute på min uteplats i eftermiddagssolen både idag och igår. Jag har inom en ganska kort tid läst ut en tysk roman, Ildikó von Kürthys Freizeichen. Härligt att jag fortfarande förstår så pass mycket tyska att jag kan ta till mig innehållet i en roman. Jag har fått lära mig vissa nya ord och repeterat några bortglömda gamla. Utan att vara överambitiös har jag ändå av intresse då och då slagit upp ord jag inte förstått.

von Kürthys romaner är lite av Bridget Jones dagbok-typ, dvs. på ett lättsamt sätt och med en massa humor och självironi beskrivna livsbekymmer och vardagsäventyr i en kring 30-årig kvinnas liv. Författaren får till det bra med humoristiska uttryck och parallelldragningar ;) Såg genom googlande att ett par av hennes tidigare romaner har översatts till svenska också.

Utsikt från Torni
Förra helgen var jag i Helsingfors ett par dagar och hälsade på en kompis. Det var skönt att ta sig i väg hemifrån lite. För två dagar kan man så här års klara sig med hyfsat liten packning, när det inte behöver packas ner så tjocka kläder, och det underlättar resandet. En av dagarna hade vi verkligen tur med vädret. Vi gick en lång promenad i min kompis nya stadsdel där jag inte varit tidigare, dit hon flyttade förra året. Vi passade på att ta en drink på en solterass och senare i solhettan på hennes inglasade balkong. Så jag har verkligen fått känna på vårens fördelar på riktigt på sistone. Även om vi den andra dagen, då solen inte var framme lika mycket, frös lite när vi satt på den berömda hotell Tornis bar högst upp i tornet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar