måndag 4 maj 2015

Lågvarv och mysroman

Vill man ha en riktig feel-good-mys-roman slår Maeve Binchys böcker sällan fel. Jag har just läst ut hennes Heart and Soul, som jag satt med en stor del av gårdagen och hela kvällen idag. Det var länge sen jag riktigt sträckläst en roman så här, tror jag. Den här var riktigt bra. Binchy var så imponerande bra på att få ihop alla människorelationer och intriger. Mysfaktorn är hög, även om viss tragik finns med ibland också. Dessutom är jag väldigt förtjust i Irland, och där utspelar sig hennes storyn oftast.

I denna roman finns många bekanta namn från hennes tidigare böcker. Det har dock hunnit gå en väldans massa år sen jag senast läst dem, så att jag glömt bort de tidigare handlingarna. Blev lite sugen på att vid tillfälle kanske läsa om någon av dem... :)

Det är en period nu där jag känner mig lite vilsen i världen. Är också lite utmattad, så mycket av det jag gör tar onödigt mycket tid och känns ofta bara halvfärdigt. Istället för att ha dåligt samvete för allt det ogjorda och det halvgjorda har jag försökt unna mig att få ta det lite lugnare, när jag för en gångs skull har den möjligheten. Där har denna mysboksläsning ingått :) Men under veckan har jag för avsikt att få mer fart igen. Att bli mer organiserad och strukturerad. 

Det har varit fint och milt vårväder på sistone, så jag har varit ute på några promenadrundor också. Hade ett väldigt trevligt valborgsfirande här på nya orten med vänner från ön. Ska nog få in bilder här också, men sitter vid fel dator. Fotona är överförda till min gamla laptop, där programmet för mobilen finns. Lite bökigt har det blivit att använda två datorer nu, när dokument och program ofta bara finns i den ena... Hmm, får se hur jag löser det på sikt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar