torsdag 30 april 2015

Biblanrunda och lite valborgsinledning

Har precis återvänt hem efter en "återlämna-låneböcker-som-inte-går-att-förlänga-runda"... Den planerade delen var att jag skulle till närbiblan här för att återlämna filmer som jag förlängt tillräckligt länge, och dessutom har hunnit titta på. Annars skulle jag ha en lugn förmiddag utan program innan kvällens träff med vänner, hade jag tänkt.

Den oplanederade extra-promenaden gick till universitetsbiblan, för jag upptäckte i förmiddags att boken vars lån jag skulle förlänga, som går ut idag, tydligen var reserverad. Lite snopet, för universitetsbiblans böcker går att förlänga nästan i all evighet, och denna trodde jag inte skulle vara så eftertraktad. Eftersom det är valborgsmässoafton stänger biblorna klockan 16 och jag skulle ha vägarna förbi den biblan - som ligger lite längre bort - först mellan 17 och 17.30, så jag fick ta en extrarunda... Som tur är det milt och halvsoligt trevligt promenadväder. Inhandlade mjölk på vägen också.

Från stadsdelsbiblan fick jag hem en kassfull med grejer igen... Det är så inspirerande med bibliotek, böcker och filmer. Skulle tagit hem ännu en trevlig konstbok med vackra foton, om inte min bok-film-samling redan varit så stor - Rosa Liksoms burka-projekt med härliga vyer och färger. Den får jag ta en annan gång. Tänkte att den kanske kunde fungera som skrivarinspiration också... :)

Jag måste nu snart inventera lånebokslagret här hemma och börja återlämna vissa av böckerna, som jag kanske ändå inte hinner läsa den närmaste tiden. De ligger kvar här i högarna just för att jag vill och tror att jag ska hinna ta mig tid för dem. En del hänger ihop med mina studier men jag har även ett privat intresse av dem utanför studierna. Får väl bara inse att de kommer finnas kvar på biblan senare om jag vill ta hem dem, om jag inte hinner läsa dem nu... ;) Har väl bara nån slags kontrollbehov, att jag glömmer bort dem så fort de är återlämnade. Men å andra sidan är det kanske inte hela världen. Kommer nog ändå aldrig hinna läsa alla världens böcker på min vill-läsa-lista... ;)

Det här är min första valborg i fastlandsfinland, och dessutom på en studieort. Det var en massa overallmänniskor i rörelse överallt. Vid stadens stora universitet hade de diverse jippon, där studenterrna gick med drycker i muggarna, vissa satt på picnicfiltar. Olika studerandeföreningar och vissa partier hade stånd där också. Jag ska bli introducerad i finlandssvenskt valborgsfirande senare idag och imorgon. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar