måndag 6 april 2015

Harmonisk långhelg med tyst retreat

Äntligen lite lugn. Förra veckan råkade bli helt för tokfylld, men jag fick ihop det rätt snyggt ändå i slutändan - även om panikkänslorna verkligen hann kännas av ett antal gånger ;) Jag återkommer till det senare.

Nu njuter jag av ett harmoniskt lugn efter en helg fylld av vila. Jag har nämligen deltagit i en tyst retreat från i torsdags till igår. Det var så välbehövligt att få lämna hemmet och alla "borden" för några dagar. Som tur hade jag inget oavslutat eller så som jag behövde ha med och grubbla över, så jag lyckades få både mental och fysisk avkoppling. Med långhelg blev det en lite extra lång retreat också.

Retreatstället låg naturskönt och vackert vid sjön, cirka tre kvarts körning hemifrån. Lagom för att få distans till och avstånd från hemmet, men krävde ändå ingen lång resa. Vid inkvarterades i egna rum allihop i radhusliknande byggnader. Eget rum med badrum var jätteskönt att ha. Mitt ena fönster vette mot skogen och det andra mot sjöhållet. Harmoniskt. Matsalen och andra mötesplatser låg i andra hus, så den här årstiden krävde mycket på- och avklädning när man skulle ta sig fram och tillbaka.

Förutom skrivövningar med musik, som var retreatens tema, hade vi också bönestunder och gudstjänster med påskens tema som röd tråd. Jag var lite förvånad att det var så mycket program. Visserligen var det frivilligt att delta, men jag ville ändå gå med på det mesta. Efteråt insåg jag att jag hade kunnat skippa mer än jag gjorde.

Morgonbönerna hoppade jag över varje dag och fick välbehövliga egna stunder på rummet. Jag har verkligen behövt mycket sömn och jag såg till att sova mycket också. Förutom nätterna vilade jag flera gånger om dagen och slumrade ofta till också. En bra idé var att ha packat med min spikmatta. Jag tror den hjälpte mig att varva ner och slappna av inför sömnen. Även inatt efter hemkomst igår sov jag runt elva timmar...

I och med att det ändå var en del program upplevde jag aldrig tystnaden så speciell som jag hade förväntat mig, trots att vi deltagare var tysta hela tiden. Jag hade nog trott att den skulle kännas mer påtaglig. Det var nästan så att det kan vara tystare hemma i min egna lya där jag oftast vistas ensam i långa perioder. Är jag insjunken i till exempel studier har jag inte alltid radio eller annat ljud på.

Det som jag ändå verkligen fick ut var välbehövlig "time-out" från hemmastressen. Det var lyxigt att få alla måltider serverade. Maten lagades där och var väldigt god. Omgivningen var också mysig och ledarna hade ordnat det där lilla extra när det gäller pyntning till exempel. Både från matsalen och de andra umgängeslokalerna såg man ut mot vattnet. Helt underbart.

Jag fick också välbehövlig skrivtid. Förutom skrivövningarna ägnade jag mig mycket åt eget skrivande och tog mig tid att läsa gamla alster från skrivarkurser jag gått tidigare. Det blev bland annat därigenom en väldigt reflekterande tid för mig, där jag gick igenom min livssituation och tog beslut på att  verkligen gå in för att göra nödvändiga livsförändringar - främst i vardagen - för att skapa mig ett bättre liv. Jag är medveten om att det kommer att kräva ständiga påminnelser och så... :)

Jag hade tagit med mig några nummer av den finska yogatidningen Ananda, som jag lånat från biblan. Läsningen av dem hängde rätt bra ihop med mitt välmående-tema. Jag blev inspirerad att satsa mer på yoga än vad jag just nu gör, och även när det gäller nyttig mat vill jag lära mig mer om det. Det har ju redan under en tid smugit sig på nya sundare matvanor i mitt liv lite vartefter. På den vägen vill jag fortsätta.

Jag funderade en del på det där med tystnad under helgen. Framför allt på skillnaden mellan konkret tystnad så att säga och tystnad i sitt sinne. Kanske var det så att det ändå gav mig något just själva det att vara tyst, även om jag inte helt ser det nu. Däremot märkte jag konkret - speciellt då jag var jag ute på mina dagliga promenader - hur svårt det är att helt bara vara i nuet. Hela tiden gick jag och funderade på olika saker, trots att jag regelbundet kom på mig själv med det och försökte att bara vara. Ett av mina beslut var just att försöka få in regelbunden meditation i min vardag, så att jag övar på att vara med mig själv i stillhet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar