söndag 12 april 2015

Kliv över komfortzon, skärgårdstur och konstuställningar, mm.

Jag har skrivit rätt mycket de senaste veckorna men dock inte så mycket här... Försöker mig på en liten uppdatering. I förra inlägget nämnde jag lite kort något om en utmaning jag antog förra veckan. Jag gjorde mitt första översättningsjobb som inte ingår i mina studier eller är något annat informellt översättande som jag bland annat gjort i tidigare jobb.

Inne på Åbo konstmuseum
Texten var verkligen komplicerad vad gäller fackord som är nya för mig. Där kan man påstå att jag verkligen klev över min komfortzon :) Tidvis hade jag nästan panik och trodde att jag tagit mig vatten över huvet och såg skräckscenarier framför mig där jag inte skulle ha ett färdigt jobb klart till deadline. Stora delar av tiden tyckte jag ändå att det var väldigt roligt, intressant och lärorikt. Jag höll deadline och var faktiskt rätt nöjd med resultatet. Jobbet gav mig också mod att våga anta fler sådana utmaningar framöver. Hoppas det dyker upp sådana också. Annars får jag så småningom själv aktivt söka fram dem.


Annat skrivande jag sysslat med på sistone är också uppföljningsuppgifter från förra helgens retreat. Minns inte om jag i förra inlägget nämnde att det också ingick skrivövningar i retreaten. Hur som helst har jag plikttroget fullföljt uppgifterna.

Veckan har inneburit väldigt mycket trevligheter. Jag har kunnat ägna ovanligt lite tid åt studier - för en gångs skull ;) En dag tog jag en dagstur ut till skärgården, till Nagu. Det gick jättesmidigt med Skärgårdstrafikens buss fram och tillbaka. Det var vackert soligt den dagen men väldigt starka vindar. Överfarten med färjan gick bra ändå, även om havsvattnet skvätte på bra på bussfönstret på hemresan.

I fredags hade jag en jättetrevlig dag då jag umgicks med vänner från min förra hemort, från ön. Dagen var vårlikt varm. Vi tog oss runt i stan, inköp av grönsaker från torghandeln och bröd från saluhallen ingick i programmet. Vi var också runt på olika utställningar både på biblan och på ett par museum. Fika hanns med däremellan och på det sista museet passade vi på att inleda terassäsongen med varsitt glas vin, när de hade utebord vid muséentrén :) En väldigt lyckad dag på alla sätt och vis, trevligt sällskap, och både planerade och spontana aktiviteter. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar