lördag 25 april 2015

Bränd tumme och sevärd film

Jag har lärt mig - dock lite för sent - att man ska hålla en brännskada i kallt vatten i 10-20 minuter direkt efter att skadan uppkommit. Det kanske hade påskyndat läkningen av min lite illa brända tumme. Nu efter fyra veckor har skadan ännu inte läkt färdigt trots att nog läkningen gått bra på så vis att blåsorna höll sig hela och det inte har varit några infektioner eller större smärtor heller. Nu finns tunn, ny röd hud där, och ännu lite rester av halvt lossnat gammalt skinn ovanpå den, det skinn som en gång var övre huden på de stora blåsorna.

Jag har lärt mig att göra en massa saker med en hand, även om jag så småningom har börjat använda den skadade handen så gott det går. Efter några veckors stelhet går den nu till och med att böja, och sjuksköterskan rekommenderade att jag ska böja den ofta, så att den nya huden blir flexibel. Som tur var det högertummen som skadades eftersom jag är vänsterhänt. Hade en tenta bara några dagar efter händelsen, så då kände jag mig extra tacksam över att skrivarhanden fungerar.

Såg en bra gripande film igår, The Railway Man, med Colin Firth, Nicole Kidman och Stellan Skarsgård bl.a. Den var rätt hemsk egentligen, om krigets fasor och trauman de för med sig. Tydligen är den baserad på verkliga händelser. Absolut sevärd.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar