måndag 27 april 2015

Teknikstrul och musikallmänbildning

Jag har en laptop av modell normalstorlek, tror jag, till låns. Jisses vad den känns stor speciellt nu när jag har den i knät på soffan här. Min cirka tiotums minilaptop är hälften så stor... Hade tänkt sätta på tv:n medan jag skriver, men jag ser ju ingenting förbi denna megaskärm, såsom jag annars kan göra med lilla laptopen. Anledningen till att jag har denna stora till låns är att min egna lilla har blivit så enormt trög att jag inte längre har tid att vänta trekvart-en-timme tills den vaknar till efter start. I väntan på att jag lyckas bestämma mig för vad för sorts ny dator jag bör köpa använder jag för tillfället brorsans apparat som annars skulle vara oanvänd just nu.

Tyvärr lutar det åt nyinvesteringar när det gäller mobiltelefon också. Min tre år gamla mobil, som jag då köpte jättedyrt som ny, har under senaste halvåret börjat krångla med både det ena och det andra. Så himla irriterande att de inte håller längre nuförtiden. Trist att behöva köpa en ny bara av den anledningen, när jag annars inte är i behov av något modernare. Även där vill jag vänta med att köpa en ny tills jag verkligen vet vad jag ska satsa på...

Igår kväll blev jag sittande framför tv:n där det var ett par olika musikprogram. På Yle Teema -kanalen har de ofta något musikdokumentärt på söndagkvällar. Igår handlade det om Genesis. Det var jätteintressant att få bakgrundsinfo om bandet. Inte för att de är några storfavoriter för mig, men många bra hitlåtar har de, och de har ju funnits där i så många år. Förutom info om bandets historia och framgångar fick man dessutom veta mer om bandmedlemmarna som personer och om deras respektive andra musikprojekt vid sidan om. Phil Collins har ju verkligen gjort mycket sologrejer och jag har t.o.m. en samlingsskiva av honom. Peter Gabriel är också bekant för mig som solonamn. Däremot visste jag inte att Mike Rutherford skrev låtar för och spelade med i Mike and the Mechanics, som hade många kända hitar på åttiotalet. Lite trevligt allmänbildande att lära sig om dessa gamla musiklegender. Dessutom får man nys om bra låtar man inte kände till sen innan. Häromveckan fick jag lära mig mer om Pink Floyd, vilket också var intressant. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar