lördag 23 maj 2015

Tillvaron och det egna förhållningssättet


Känns som en borde-få-perspektiv-på-livet-dag idag. För det första är jag trött på mig själv och allt jag de senaste veckorna velat och trott att jag ska få gjort, och besvikelsen på mig själv över att det inte blivit gjort. Det som blivit gjort är ofta påbörjat och ej till fullo avslutat.

Dels vill jag nu fokusera på vad jag faktiskt får gjort och så vill jag avdramatisera det att saker inte alltid blir gjorda. Ungefär så tror jag avsikten med detta inlägg är.

Tänkte idag att det är ju nu livet är; om morgondagen vet vi ingenting, så det är bäst att passa på att göra vad jag verkligen vill och inte bara vad jag "borde". Samtidigt mår jag inte speciellt bra om jag bara slappar och har det  bekvämt, medan hemmet är dammigt och kaotiskt, så det gäller väl att hitta en balans. Bestämde idag - eftersom rätt mycket ogjort enligt min mening hunnit hopa sig här, på flera nivåer - att jag får vara snäll mot mig själv; unna mig bra och trevliga stunder men se till att få "tristare" saker gjorda på så vis, att jag delar upp "bördorna" på flera dagar.

Idag har jag nog vid det här laget uppfyllt dagens fixa-mål. Jag har diskat, tvättat badrummet och smort in alla vinterskor. I några veckor har jag tänkt föra bort vinterskor till förrådet för att göra plats till vår- och sommarskorna som ska plockas fram. Nu har jag fixat så att vinterskorna nästa säsong är redo för bruk på en gång, med skyddande fettlager på :) Dammsuga och tvätta golven skjuter jag fram till de närmaste dagarna, med start imorgon... Då får det nog också bli en sväng till förrådet - cirka en halv kilometer bort - för att dumpa vinterskorna dit.

Till de trevligare momenten idag hör en promenad i solskenet och läsning av en intressant bok både vid frukosten och i samband med eftermiddagsfikat. Promenaden avslutades med lunch på ett studentställe i närheten, så slapp jag laga mat. Upptäckte nyligen att vissa studentrestauranger serverar lunch även på lördagar.

Vad vackert det är med dessa gula blommor överallt, konstaterade jag under promenaden i mina natursköna närtrakter :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar