lördag 18 juni 2016

Lugna dagar, estnisk film och positivt nätverkande

Vet inte riktigt vart dagarna tar vägen, men fort går tiden hur som helst. Har då och då haft lust att skriva här när olika tankar dykt upp. Just då har jag dock inte haft möjlighet och sen kommer alltid annat emellan. Skönt att nu hinna stanna upp lite. Vaknade toktidigt i morse, kunde inte somna om, så jag klev upp för ett par timmar sen. Har redan hunnit se en film på nätet :)

Yle tv i Finland hade häromveckan tema Sovietunionen och visade filmer och program som handlar om den tiden. Rysslandsintresserad som jag är - och förstås är jag nyfiken på de baltiska länderna också - har jag nu via Yle areena på nätet sett ett par av filmerna. I morse blev det en estnisk film, Disko ja ydinsota som titeln översatts till på finska. Det är en vad jag tolkar som något satirisk dokumentär av den finska tv:ns betydelse i Estland under Soviettiden. För mig som vuxit upp utanför Finland var det en intressant inblick även i finsk kultur till viss del. Bland annat fanns det inslag av en finsk reklamserie om köttförsäljning. Jag var tvungen att googla efteråt och se om den där Väiski vid köttdisken verkligen funnits. Det hade han tydligen. Vad jag förstod hade den välfyllda köttdisken i tv-reklamen varit en stor grej i Estland i en tid då de själva hade brist på matvaror. I Tallinn och den delen av Estland kunde man alltså se finsk tv i motsats till övriga Sovietunionen.

Jag har i veckan varit lite förkyld med halsont och låg feber. De senaste dagarna har jag försökt ta det rätt lugnt. Vädret har sen i förrgår varit grått och tidvis regnigt. Det verkar fortsätta idag, så jag kan nog med gott samvete fortsatta lugnet ett tag till :) Som tur hann jag och en kompis till ett havsbad i onsdags kväll, som avslutade veckans soliga väder. Det var varmt och skönt, verkligen sommarstämning. Några på stranden hade musik med vilket bättrade på atmosfären. Vi köpte glass och njöt av känslan.

Fast jag nu tagit det lugnt fick jag en hel del gjort med min magisteruppsats igår. Förutom själva skrivandet har jag de senaste dagarna haft e-post- och telefonkontakt med personer som kan mycket om mitt ämne. Det har varit så givande med det positiva och engagerande bemötandet jag fått. Vilken peppning. Jag påminns om hur roligt det är att nätverka, både med gamla och nya bekanta, som delar samma intresse med en :) Jag har fått tips om länkar och hemsidor som jag kommer ha mycket nytta av både nu och i eventuella fortsatta forskarstudier. Dessa webbsidor ägnade jag också tid åt igår för att kolla in och skriva upp dem som viktiga komihåg för framtiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar