lördag 11 juni 2016

Bra film, musikfestival tjockt påklädd och fixad trädgård

Tog mig en lung hemmakväll efter en tur på stan med vänner. Gofika och en stor kanelbulle och senare även raider-likande choklad njöt jag av medan jag kollade på en väldigt fin, tankeväckande och även tragisk film, The Fault in Our Stars. Den handlar om fin vänskap, stark kärlek, och tankar och oro om livet efter ens död, till exempel omtanken om de nära och kära. Ska man ge sig hän och följa sina känslor eller låta bli för att skona den man lämnar efter sig från en än större sorg? Såna tankar tampas den tonåriga Hazel i filmen med. Filmen väcker hos mig - förutom kvällens gråtdoser - väsentliga tankar om livet. Att komma ihåg att ta vara på det. Se det fina och fantastiska i det som finns omkring en, nu. Sånt tål att påminna sig om regelbundet.

Igår var jag på en musikfestival som höll på från sen eftermiddag till cirka halv två på natten. Det var främst finska artister med undantag av svenska E-Type, som jag även tidigare sett på en annan festival och tyckte om uppträdandet. Musikstilen var av väldigt varierande slag hos de olika artisterna. Synd att inte förra månadens fantastiska sommarvärme hållit i sig. Tvärtom. Kallt och emellanåt väldigt regnigt var det. Dock tittade solen fram ibland, och värmde då jätteskönt. Efter att ha frusit så totalhemskt mycket förra året på denna festival, hade jag igår av lärdomen klokare med mig en väska full med kläder att ta på mig vartefter. Helt otroligt vad många klädlager man kan behöva ha på sig här i juni... Leggings under jeansen, dubbla fleecetröjor över en långärmad bomullströja och över allt detta en lång tunnare modell av dunjacka hade jag på mig innan kvällen var slut. Och därtill tumvantar som pricken över i:et.

Häromdagen - och då var det en varm eftermiddag med sol - fick jag äntligen lite trädgårdsuppfräschning gjord här utanför. En hel plastkasse full blev det med diverse ogräs och avklippta kvistar som stack ut på fel ställen. Jag hämtade sen utemöblerna från förrådet och fick dem på plats. Trivsamt. Bara vi nu får väder för att njuta av de fina också ;)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar