fredag 7 oktober 2011

Hemma igen efter ännu en resa

Njuter av att vara hemma och inte på väg någonstans. Tv-soffan är väl ungefär hur långt mina ambitioner för ikväll sträcker sig. Det gick bra att återgå till jobbet i måndags efter min två veckor långa semester. Dock har det inte hunnit bli rutin ännu, för jag har varit ute rest igen.

Mina jobbresor är i regel inrikes, men denna gång har jag faktiskt fått besöka Tallinn. Det är oftast väldigt intensivt program på utbildningsdagar jag deltar i, så att det inte blir så mycket sightseeing. Denna gång passade jag på att utnyttja pausen efter den första kursdagens slut fram till middagen till att promenera i gamla stan och ta foton. Detta var på kvällen efter en solig dag, som tur var. Det har förekommit en hel del regn i veckan också.

Det var många år sen jag var i Tallinn senast före denna resa. Många shoppingcentra och nya moderna byggnader hade kommit till sen dess. Eftersom tiden var knapp prioriterade jag gamla stan, som jag tyckte var jättemysig att strosa omkring i. Det fanns många trevliga fik och restauranger. Kände att jag skulle vilja åka dit någon gång på ledig tid och ha ett par dagar på mig att uppleva stan ordentligt. Framför allt under en varmare säsong, så man kunde sitta på utefiken också. Förra gången jag var här, stannade vi bara kort i Tallinn och reste sen runt i landet, där det finns massor med fina orter att se. Då hann vi dock med en utefika på torget i gamla stan. Den resan var under en sommar.


Vi hade väldigt givande utbildningsdagar med bra presentatörer och angelägna teman, varav ett handlade om konfliktlösningsmetoder. Förutom det man lär sig av själva utbildningen och informationen man tar del av, är också mötet med kollegor från andra enheter givande. Den sociala aspekten av mötena är en trevlig del, men dessutom får vi bra erfarenhetsutbyten med varandra. Så trots att det inbland kan kännas tröttsamt med resorna - speciellt när flera infaller tätt inpå varann - är det så pass värdefullt att det är värt "besväret".

Jag försöker behålla mitt under semesterveckorna infunna lugn, och har nog hittills lyckats ganska bra med det. Ska försöka hålla alla trevliga minnen i tankarna då och då, om höstmörkret och vardagen skulle kännas för gråa och trista. Såg, förresten, nyss på nyheterna att det idag hade snöat i Kiruna. Hjälp, hösten har ju nyss börjat, tycker jag det känns som. Tur att jag inte bor så långt norrut :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar