onsdag 19 oktober 2011

Optimism och lite läsning

Nyduschad och hyfsat avslappnad sitter jag på soffan för att skriva några rader. Tyckte det var dags att lämna några livstecken här, och inser nu att jag faktiskt är mer skrivsugen än jag vad jag trodde. Många tankar, som dock spretar åt olika håll. Får se vad det blir igen...

Fantastiskt att jag känner mig lugn, för oktober är en hektisk månad, då allt verkar hända på en gång. Många trevliga händelser, men lite tätt inpå varann. Framför allt när flera av dem innebär resande. Är en riktig stammis på båtarna - öbo och flygrädd som jag är. Jag tänkte nyligen, att vilket spännande liv jag har egentligen. Om man tänker positivt. Lär mig massor på jobbet, får resa en del därigenom, ta del av utbildningar, träffa mycket folk. Fritiden har också bjudit på många trevligheter, både på hemmaplan och på mysiga resor. Jag har ju under en tid försökt aktivt också att påminna mig själv om att faktiskt se allt som är och fungerar bra. Tyckte till och med att hösten nu börjar visa sin charm, nu när den första chocken över kylan och mörkret lagt sig. Det är ju nu årstiden är som vackrast, när löven blivit gula och innan de faller av.

Läste nyligen ut David Nicholls One Day, som var bra och mysig läsning. Lite annorlunda upplägg, som fungerar. Boken handlar om relationen mellan Emma och Dexter, beskriven utifrån bådas perspektiv genom att skildra deras tankar och förehavanden under ett speciellt datum varje år under ett tjugotal år. Vi får följa denna speciella vänskap mellan dessa två väldigt olika personer, samt deras personliga utveckling - ofta delvis på var sitt håll. Saker som skulle kunnat ha sagts eller gjorts som kunde ha ändrat skeendena, telefonsamtal som inte blev besvarade... Genom att se vad som händer i deras respektive liv under denna dag varje år, förstår man förstås även vad som skett under åren som gått emellan. Såg i tidningen häromdagen att boken också blivit filmatiserad. Den skulle nog vara lite mer ur hans perspektiv än hennes, tror jag det stod bland annat. Enligt den intervjuade regissören skildrade boken mer av Emmas utveckling.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar