måndag 24 oktober 2011

Kulturell inspirationshelg i Åbo

En trött kväll hemma nu, efter ännu en resa. Detta är en månad då packande överlappar uppackande av resväskor. Reste halva förra natten för att komma hem, så det tär. Dock var helgen så inspirerande och innehållsrik, så det var absolut värt besväret.

Åbo är en ort jag tycker är mysig. Där har jag nu haft en helg full av sång och musik i trevligt sällskap och uppmuntrande körledare. Vi hade intensiva sångövningar på dagarna. Jag är full av inspiration att fortsätta öva här hemma inför vårens stora konserter.


Vi var också på musikalen Les Miserables på Svenska teatern. Den var jättebra - fantastisk musik, bra skådespel.

Jag har ätit sushi-lunch i en trivsam liten restaurang i Saluhallen. Hade gärna sett mig omkring mer där inne, för det fanns många trevliga affärer. Vi hade dock ganska tajt program, så efter maten blev det inte så mycket mer än att köpa med take-away-kaffe och bulle från en caféerna där, för att fortsätta med sångerna sen.


Efter söndagens övningar hade jag tid över några timmar innan hemfärd. Då passade jag på att träffa goda vänner, som jag känt länge, som bor i trakten. Vi promenerade vid ån, och hann se lite av strömmingmarknaden, som höll på att stängas då. Någon strömming såg vi inte bland stånden längre, men vi hann köpa bröd för sänkta priser. Sen åt vi middag på den speciella restaurangen Harald, inredd med inspiration och atmosför av vikingatiden. En mycket trevlig upplevelse.

Hösten är som vackrast nu. Försöker påminna mig själv om att passa på att njuta av de vackra färgerna, som så småningom försvinner, då lövens fall lämnar kala grenar efter sig. Utanför fönstret till mitt arbetsrum på jobbet har jag ett riktigt gult träd just nu. På vägen hem idag, cyklande i solskenet, beundrade jag de gula, orange och röda nyanserna på träden längs min rutt. Fantastiskt hur naturen får till det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar