lördag 14 maj 2016

Hemma efter gospel och språkprojekt på gång

Hemmakväll framför melodifestivalen på tv. Har nyligen bastat så jag känner mig så där skönt avslappnad. Har också hunnit dricka en kopp te och ätit mackor. Förra lördagens hemmakväll blev abrupt avbruten när jag plötsligt via chattande blev utbjuden på en drink. Såna spontana idéer brukar jag kunna vara snabb att haka med på, även om planen från början varit en annan :) Det blev en senkväll på kvarterskrogens uteterass. Efter en varm dag är det svårt att fatta hur kallt det kan bli sen på kvällen. Tur så hade jag handskar med... ;)

Veckans vy mot mitt plommonträd - underbar :)
Idag har vi haft en enormt inspirerande och lärorik gospel-workshop-dag. Den var givande på många plan - både sångtekniskt, där även kroppen som helhet användes, och genom tankar och bakgrund till gospeln. Coachen vi hade är toppnivå inom gospel i Finland.

Jag har fått en språkkompis - språktandem kallas det visst på vissa håll. En trevlig rysk tjej, som jag lärt känna genom våra ryska filmkvällar på universitetet, kom med idén då hon nu börjat lära sig svenska. Igår kväll träffades vi tre timmar då vi turades om att undervisa varann i respektive språk. Jättegivande och trevligt. Jag har haft liknande språkutbyte under min termin Spanien för länge sen - spanska och engelska utbytte vi då. Jag hade nog inte tänkt att min nivå i ryska ännu är redo för något sånt här. Nu inser jag att det här är ju ett fantastiskt bra sätt att nu direkt - då terminens kurser är slut - komma igång och öva och repetera språket med en som är proffs i det :) Samtalsämnena får väl vara lite simplare och basic till en början...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar