måndag 2 maj 2016

Sommarsol, valborg och blomprojekt

Vilka toppendagar vi har haft vädermässigt nu, sen helgen. Extra lyckat känns det då det var valborgsmässoafton i lördags. Jag hade goda vänner på besök från huvudstan. Vi hann med picnic både i min lilla trädgård och senare på stan, där folk traditionellt samlas på valborg. Det lär ha varit kring 15 grader, om inte mer. I solen var det väldigt skönt i alla fall. Inga värst kalla vindar heller.

Förutom "picnickande" och en hel del promenader ute i solen deltog jag  i lördags i bakande av munkar i större omfattning. Det är ett av en massa evenemang i år, där vi ska samla in pengar inför en körresa till USA, som blir nästa år. Runt tusen munkar skulle det bli totalt, som sen skulle säljas dagen efter i samband med en konsert i kyrkan. Då var det andra från kören som ställde upp med försäljning än vi som bakade. Tur att vi är många :) Och andra sidan ska därför en massa pengar fås ihop också... Körevenemanget vi ska delta i där borta är väldigt dyrt. Vi har dock hela året på oss. Det är loppisar, restaurangdagar och annat som är tänkt ska ge intäkter.

Konstmuseet i Åbo
Äntligen fick jag en ny blomma planterad. Efter mina två stora flytter har två urgamla blommor överlevt. Jag har länge haft sämre med plats för blommor, till stor del för att mina senaste lägenheter har saknat fönsterbrädor, därav har de länge, med några få undantag, varit mina enda blommor. Förra året nån gång snyggade jag till den ena, genom att klippa ner lite såna grenar med löv, som hänger ner - det är en sån modell på blomma, minns ej namnet på sorten. Grenarna hade dock blivit lite väl långa med mycket häng och spret. Tanken var att plantera en ny sådan, när skotten fått rötter. Det blev dock inte av på hur länge som helst. Av någon anledning dog originalblomman under senvintern. I fredags, när jag städade hemmet, slängde jag ut blomresterna. Igår sen i det vackra vädret i min trädgård fixade jag planteringen av de långt över ett halvår i vattnet legade skotten :) De är alltså i en kruka inomhus och har ersatt den döda blomman, men det var smidigt och trevligt att göra jobbet utomhus.

Idag tog jag mig ut och sprang. Det var verkligen inte igår senast. Har, som tidigare nämnt, sprungit ett par enstaka gånger på löpband på gymet. Nu passade jag på att ta en paus från pluggandet och ut i det vackra vädret. Stannade kort på ett utomhusgym och gjorde några övningar (heter det övningar??), innan jag sprang vidare längs ån :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar