torsdag 26 januari 2017

Konst och kreativitet i New York

... stannar ännu en stund i New York - apropå de senaste inläggen. I den sista var jag bland annat inne på temat shopping.

Min andra kväll i New York passade jag på att besöka det maffiga konstmuseet MoMa, en förkortning av Museum of Modern Art. De har gratis inträde på fredagkvällar. Jag var egentligen helt totaltrött, efter att ha rest hela dagen innan, och inte sovit så bra den första natten där då vi anlänt på kvällen. Vi hade rätt tidig start den morgonen med en lång körövning. Efter det hade jag och min kompis gått i flera timmar i Central Park, som jag nämnde i förrförra inlägget.

Eftersom jag helst ville vara utomhus och promenerandes se mycket av stan - istället för att vistas timtal inne i museer - tyckte jag att jag lika gärna kan kika in i det berömda museet medan det är gratis. Då behöver jag inte känna att jag måste orka se allt ;) Museet låg också på hemväg till hotellet från Central Park. Då jag anade att jag kommer ångra att inte ha tittat in där gjorde jag det. Orken höll sig riktigt bra, och jag gick igenom alla sex våningar, vissa delar dock lite snabbare än andra. Jag kom dit först vid 18.30 och de stängde kl 20. Den stora butiken längst ner var öppen till 21, så där förblev jag cirka tre kvart till efter att ha sett själva museiavdelningarna. Det var det jag skulle komma till med temat shopping.

Det är ofta den typen av affärer jag hamnar att bli kvar i, snarare än klädaffärer. I denna butik fanns en massa böcker och andra intressanta saker av alla de slag. Jag köpte med mig två såna lite dagboksliknande böcker, som ska inspirera till skrivande och att vara kreativ. Den ena var med fokus på positiva saker, 99 things that bring me joy heter den, och är en variant av dagbok. Den andra heter The steal like an artist journal. Den senare länken leder till författarens sida, där han berättar om bakgrunden till boken. Jag ser nu också att båda böckerna faktiskt har ordet journal i titeln. Nu gäller det bara att hitta tid att inspirera min kreativa ådra ;) Jag har dock ingen ambition att supersnabbt behöva fylla i luckorna i dessa böcker. Det får bli såna med-tiden-projekt.

På tal om skrivinspiration... ;)
I museet fanns många kända verk. Jag stötte på några som Lonely Planet guideboken tipsade om, men där fanns mycket annat intressant också. Det var temavisa avdelningar av olika slag. På en av våningarna fanns design av Alvar Aalto. Har för mig att den avdelningen generellt handlade om heminredning. Så kom finnarna med på ett hörn där också :) En rysk avdelning fanns det också, till min glädje. Tyvärr var museets fina innergård stängd, men man kunde se den genom de stora glasväggarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar