tisdag 24 januari 2017

Muntrauman, Luther King och mera sightseeing till fots

Haft en traumatisk eftermiddag med tandläkarbehandling och dess följder. Det var inget stort ingrepp, bara en mindre lagning men den satt på ett lite jobbigt ställe. Sen har jag trauman som följd av en massa på riktigt jobbiga tandläkarbesök jag haft under tidigare år. Så numera kan jag få väldiga obehag, nästan panik, bara av bedövningssprutan. Så efter att ha legat där stel och spänt mig den dryga halvtimmen hade jag varit i stort behov av nackmassage ;) Jag var bedövad en stor del av kvällen. När det väl gick över fick jag ont istället. Synd om mig idag :( Återkommer till USA-resan nu, eftersom jag ändå inte kunde somna när jag nu eländig försökte lägga mig...

En gata i Brooklyn
Martin Luther King Day sammanföll med min vistelse i New York. Jag och några vänner deltog då i en intressant minnesdagshappening i Brooklyn, i ett fint operahus där. Det är tydligen en tradition som hållits där i många år. Vi fick höra på inspirerande gospel av The Institutional Radio Choir och en massa eldsjälar som verkar i Dr Kings anda höll tal. Salen var fullsatt med lokalbefolkning. Det var ett väldigt intressant, inspirerande och lärorikt evenemang att få delta i. Gratis inträde var det också. Bland mycket annat påmindes vi om att Kings målsättningar ännu inte är nådda trots att det är stora skillnader sen hans tid. Vikten av fredlig kamp poängterades också.

Det var en vacker solig januaridag, som jag sen från eftermiddagen och framåt tillbringade utomhus. Njöt verkligen av att se fina omgivningar. Från Brooklyn Heights har man en vacker vy över sydöstra Manhattan. Gick sen över Brooklyn Bridge, som är en sevärdhet i sig, till Downtown. Där var jag och tittade på minnesplatsen vid World Trade Center innan jag vände tillbaka norrut mot hotellet i Midtown. Det blev en väldigt lång promenad den dagen, förstås med fikapauser och annat. De sista kvarteren innan hotellet kändes det tveksamt om benen och kroppen skulle bära ända dit. Jag gick genom Soho och en del av Greenwich village.

Tittade in i några affärer på vägen. Bland annat såg jag i Converse-butiken, längs Broadway, att man i deras nedre våning kunde designa sin egen modell med val av färger, mönster och tyg, så görs de på plats. Intressant. Det enda inköpet för mig denna dag blev ett par gummikängor som jag råkade hitta redan Brooklyn. Så de hängde med i ryggsäcken längs hela dagens långa promenader.

Läste nu efteråt i guideboken om The High Line, som jag nämnde i förra inlägget. En av tankarna med den var tydligen att det ska vara park- och grönområde. Den delen jag gick från West 23rd Street upp till slutet av High Line på West 34th Street upplevde inte jag som speciellt grön. Delvis kan det ju ha med denna vinterårstid att göra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar