söndag 1 januari 2017

Nyår, inspirerande läsning och bastutema igen...

Ser att det blev ett väldigt skrivfattigt bloggår för mig förra året. Det säger en hel del om hur för fullt upp jag helt enkelt hade det. Inför det nya året får jag än en gång påminna mig om att hitta och skapa tid för mig själv och mina behov. Att inte ständigt låta måstena gå före, så att det till slut inte blir tid över när de väl är fixade. Hoppas bland annat på mer skrivande i år, och då inte bara akademiskt.

Vad trevligt att jag fick sällskap till igår kväll. Det är mitt första nyår på denna ort. Har bott här i över två år, men de föregående nyåren har jag varit i andra städer hos och med vänner. Jag har ingen given krets här för såna större högtider, så jag var förberedd på att ofrivilligt behöva tillbringa nyåret ensam, eftersom jag inte hade ork att resa någonstans. Men två kvällar innan nyårsafton visade det sig att en kompis här inte heller hade några planer. Vi var och åt mexikanskt på ett trevligt ställe. Efter ett besök på en pub efteråt gick vi och tittade på fyrverkerierna i stan. En lagom lugn och trevlig kväll. Det var mysigt att komma ut på stan och känna på feststämningen i trevligt sällskap :)

Från det ena till nästa... Jag läste förra veckan en fantastisk levnadsberättelse i boken New Delhi - Borås Den osannolika berättelsen om indiern som cyklade till kärleken i Sverige. Storyn får mig att tro på vissa meningar med livet och livets gång. Kanske är vissa saker förutbestämda? Men egna insatser och envishet krävs ju också. Huvudpersonen Pikej lyckas få ett fint liv trots att han är född kastlös och får stå ut med en massa orättvisor och livets tuffa sidor.

December kom att bli en månad med en massa bastande för mig. Hyresvärden bjöd på två extra bastuomgångar utöver de fyra vanliga, och jag hann utnyttja alla. Dessutom var jag i badhuset och bastuyogan därtill, och så julbastu hos brorsan. Ikväll inleder jag även det nya året med bastande :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar