söndag 22 januari 2017

Till fots i New York

Jag tycker så mycket om att gå långa promenader, speciellt i en fin omgivning. Ett extra plus är också
att vädret är bra. Om inte annat så får man vara glad att det inte regnar... :)

Har ingen koll på hur många kilometer eller snarare mil jag avverkade i New York, men många fina och njutningsfulla promenader hann det bli åt olika håll i stan. Det legendariska Chelsea Hotel, där många kändisar bott även i längre perioder, var tydligen under renovering. En vänlig kvinnlig portier släppte in mig i lobbyn, där jag kunde se mig omkring. Att fotografera där var förbjudet. Hon berättade att det bor vissa hyresgäster där fast själva hotellverksamheten ligger nere under renoveringen.

Därifrån fortsatte jag sen till High Line, som är en promenadsträcka som byggts längs gamla järnvägsspår. Sträckan jag gick var snarare intressant än vacker. Dock ser man Hudson River från vissa delar av High Line, men i de gråa vädret jag gick såg det inte så märkvärdigt ut. Det som var intressant är dels det att man tagit vara på järnvägsspåret - det finns kvar dels i promenadstråket och dels bredvid den bitvis - och vissa staket och sådant. Det andra intressanta tyckte jag var det att det nu byggs en massa supermoderna höga hus, medan en del gamla står kvar intill. En stadsdel under utveckling. På vägen tillbaka norrut på Manhattan stötte jag på ett svenskt café med det avslöjande namnet Fika. Kassörskan berättade att det var en kedja med flera fik i stan.

En annan dag gick jag och en kompis flera timmar i Central Park. Det var en solig eftermiddag. Vi var bland annat och tittade på Strawberry Fields, minnesplatsen för John Lennon. Där satt en musikant och spelade Beatleslåtar. Vi hittade senare ett trevligt fik, där stora fönster vätte mot en liten sjö eller vattenplätt av nåt slag. Fint i alla fall :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar