onsdag 16 november 2011

Citat och lyckokällor samt vintertecken

Idag åkte dunjackan fram för första gången i år. Jag har en ny, lite längre modell - passar bra till mina cykelturer. Inhandlad på båten. Ja, det är väl där det mesta av min shopping sker numera. Vi har länge haft runt 10-graders dagar, som nu har övergått till lägre temperaturer. Igår kväll och i morse var det ett tunnt istäcke på vägarna. Får ta det lite lugnt på cykelvägarna, inga tvära nitar eller svängar i fart.

Härligt att solen skinit nu i några dagar, efter en lite mörkare period. Såg på esplanaden utanför jobbet, att det nu är helt kalt där. Det tjocka gula lövtäcket är helt borta. Tur att jag så flitigt spanade in den förut och hamstrade intryck - både mentalt och med hjälp av kameran.

Jag samlar på bra citat av olika slag. De finns i mitt liv på alla möjliga ställen; som kylskåpsmagneter, i små böcker och kalendrar, och som egna anteckningar här och där. Många av de är bra påminnelser om hur man kan förhålla sig till saker och situationer i livet. Att vända jobbiga tankar och känslor till det bättre, att vända på perspektiven. Den senaste tiden har mitt mantra varit inspirerat av ett citat om att målet med livet är att njuta av det och inte att vara perfekt. Det kan vara en tröst, när man ibland känner sig otillräcklig. Jag försöker allt mer aktivt lära mig att se det positiva runt omkring mig i vardagen.

I helgen var det stora doser av livsnjutning för mig. Bland annat i form av mycket sångglädje och musik. Vi hade också en jättehärlig lördagkväll med ett trevligt tjejgäng på poetry slam. Tävlingsdeltagarna bjöd på många bra texter. Konferencierens mellansnack inbjöd till mycket skratt. Charmigt och skojigt, och väldigt insprirerande. Hade såna lyckokänslor när jag kom hem, sådär så att livet känns toppen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar