lördag 19 november 2011

Redo för vintern

Äntligen har jag fått på vinterdäcken på bilen. Däckbytet fanns i min plan redan för ett par helger sen, men då prioriterade jag att ta det lugnt istället. Därmed har det liksom hängt med som ett "borde" i mina tankar. Det är ju något man vill ha gjort innan det är för kallt och eländigt. En vinter var jag så sent ute, så jag fick "gräva fram" bilen ur snömassorna för att kunna komma åt däcken... Idag, direkt efter körövningen, satte jag igång med det. Ville också få det gjort medan det var ljust. Bytte däcken och åkte sen till macken för att kolla luften. Passade också på att checka luftnivån på reservhjulet, vilket är ett projekt i sig. Av någon anledning sitter däcket så tokigt till, att jag alltid måste plocka bort allt som ligger ovanpå, för att komma åt att skruva loss däcket. Det måste nämligen tas ut, för ventilen ligger så till, att man inte når dit då däcket ligger på dess plats.

När jag kom hem, plockade jag undan balkongmöblerna och mattan, och tog ner dem till förrådet. Det är ovanligt sent. I vanliga fall brukar jag nog ha det gjort så här års. När jag åkte på semester i september var det fortfarande milda dagar, så möblerna blev kvar på balkongen. I oktober var jag på resande fot titt som tätt, och glömde nästan bort dem. Men nu är det också fixat. Skönt. I år har ju vintern låtit vänta på sig betydligt längre än förra året. Det är bra, för trots att jag gillar riktig vinter, kändes förra vintern lite väl lång. Idag var det sju grader på dagen, vilket nog är milt för årstiden, tror jag.

Även om jag tycker att tiden ibland rusar iväg lite för fort, ser jag ändå fram emot första advent. Det är så mysigt med allt som hör julen till - tända ljus, lite lagom med julpynt, julmusik, och inte minst glögg och pepparkakor. Glögg har jag redan inhandlat för flera veckor sen, pepparkakor finns i köksskåpet nu också, och igår köpte jag mandlar och russin. Har ansträngt mig för att inte tjuvstarta med dem ;)

Nu återstår ännu att få lite julstädat i hemmet och ta fram julsakerna från förrådet. Jag tycker nog ändå att jag fyllt flitkvoten för denna dag, så det får bli en annan dag :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar