lördag 26 november 2011

Julmarknad i solsken

Kastelholms slott
Vilken härligt vacker dag det var idag, 5 grader och solsken. Jag och en kompis var ut till Jan Karlsgården vid Kastelholms slott, där det var julmarknad. Området ligger så vackert vid vattnet. Vad populärt det var då! Det var bilkö till området och sen visade det sig, att inga parkeringsplatser fanns kvar. Vissa ställde sig vid stora landsvägen. Jag körde in på något som såg ut som en privat infart och ställde mig där. Det stod en bil till där redan...

Fick med mig hem en jättestor purjölök och honung. Hon som sålde honungen tipsade om att man även kunde använda den som peeling för ansiktet. Den skulle smetas på och låta verka i tio minuter. Den suger tydligen ut all smuts. Intressant ;) Det var för övrigt en variant som verkar fastare, som har slungats lite längre - den rinniga sorten skulle nog inte vara någon hit på ansiktet. Jag öppnade i morse en ny honungsburk som jag köpte hem från Kosovo under min semester i september. Både där och i Belgrad var det honungsmarknader på gång just då.


Den stora purjon fick knappt plats i kylen. Den storleken räcker länge i ett singelhushåll... Jag tog dock lite av den redan idag till en sallad. På tal om singelhem förresten, köpte jag en ny vattenkokare häromveckan. Jag ville ha en liten och smidig, som inte tar så stor plats i köket. När jag väl packade upp den hemma, såg jag att det stod "solo kettle" på paketet ;) En vattenkokare som hänger med i tiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar