tisdag 29 november 2011

Lågenergi, väder och lite Indien

Det känns som en av dessa gånger då jag bara sätter igång och skriver, utan att egentligen känna att jag har någon bra idé... Jag brukar ofta samla på mig sådant jag tycker vore intressant att skriva om, men vissa dagar finns inte den där inspirationen kvar alls sen när det väl finns tid att skriva. Jag hittar liksom inte den där känslan som innan lät bra, då idén uppstod. Hmm, låter flummigt kanske.

Just nu är det nog inte så konstigt om inte energin flödar, för jag har blivit rejält förkyld. Det drar verkligen ner mina krafter. Sitta på soffan är ungefär vad jag klarar av. Jag är riktigt hängig och orkeslös, men inte sådär sömnigtrött, så att det känns som nån vits att lägga sig.

Blåsigt vid Kastelholm i lördags
Jag har en känsla av att det har blivit en del vädertema på bloggen på sistone - i alla fall i nån grad. I förra inlägget nämns det vackra lördagsvädret. Det är ju så härligt hur positivt solsken kan påverka oss här uppe i nordligare breddgarder. Det blev en stark kontrast till det bara dagen efter, i söndags. Det var en sån mörk gråtrist regnig dag, då det aldrig blir helt ljust. Man får ha tänt inomhus mitt på dagen. Inte nog med det. Efter att det regnat rätt kraftigt stora delar av dagen, kom det riktigt rejäla skyfall på kvällen. Sådär att man inte tror det är sant, riktiga vattenfall från himlen. Då var jag nöjd att jag hunnit ut på promenad tidigare under dagen. Jag var också himla nöjd, att jag inte var i Skåne då, för där var det riktiga stormar, så att folk uppmanades att hålla sig inne på vissa håll. Bortåt 25 m/s pratades det nog om.

Jag har kommit en bit framåt i min läsning av Shantaram, som jag tidigare nämnde att jag påbörjat. Den är ju som sagt en tegelsten. Jag har kanske läst en knapp centimeter av den cirka fem centimeter tjocka boken (uppskattningar). Över 900 sidor har den! Den är riktigt bra så här långt. Kulturkrockarna som beskrivs, är ibland helt underbara. Som läsare får man ta del av många sidor av Indien - inte bara geografiskt - beskrivna på ett intressant och medryckande sätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar