fredag 2 december 2011

Böcker jag läser och vill läsa

Förkylningen håller i sig. Min nya vattenkokare går varm nonstop. Har varvat nässnytande med insmörjning för att undvika röda nariga spår... Weledas "Skin Food"-kräm doftar rätt fräscht, så det är ju passande i nästrakten ;) Jag kan också vara lite positiv nu, för det är helt underbart att min pinande huvudvärk - som förvärrades ju längre dagen gick - nu under kvällen börjat lätta. Befrielse.

Apropå Shanataram, som jag senast nämnde i förra inlägget, måste jag bara tillägga att den ju förstås inte bara handlar om komiska kulturkrockskildringar. Den skildrar Indien på väldigt många nivåer. Tragiska livsöden och annat allvar varvas med skojiga situationer och varma vänskapsband som knyts.

Jag håller mig till litteraturtemat lite till... Såg på tv, att Fredrik Lindström kommit ut med en ny bok, När börjar det riktiga livet. Jag tror det skulle vara en novellsamling. Låter som något jag skulle vilja läsa. Jag har nog inte läst mycket av honom. Däremot tycker jag att han är bra och intressant att lyssna på. Jag gillar de lingvistiska/språkliga programmen han haft och även hans betraktelser och iakttagelser av företeelser i samhället - som han lyckas framföra med humor men ändå sakligt. Han hade också en rolig del i det senaste programmet av Babel, som var säsongens sista och där programledaren Daniel Sjölin tackade för sig, för att återgå till skrivandet. Sjölins Babel har jag för övrigt också följt med intresse under flera säsonger.

Jag tycker så mycket om att läsa, och är ivrig att hinna med många bra böcker som ges ut - förstås hinner jag bara en bråkdel... Jag försöker skriva upp intressanta titlar och författarnamn, när jag snappar upp dem från olika håll. Tyvärr hamnar de ofta på diverse ställen - post-it-lappar, gamla kuvert, baksidor av A4:or... Tänkte därför att jag lika gärna kan nämna några här, så kanske jag lättare hittar tillbaka till dem så småningom :)

Några andra böcker jag funderar på att läsa framöver är Kerstin Ekmans senaste. Den israeliska författaren David Grossman tror jag kunde vara intressant att läsa av också. På flykt från ett sorgebud är den roman jag hört talas om. Grossman är fredsaktivist och jag hörde delar av en intervju med honom i något program tidigare under året, och tyckte att han lät vettig. Eftersom jag bott en vinter i Israel - och rest även i palestinska delar - är det ett område i världen som jag på ett sätt har anknytning till och gärna lär mig mer om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar