tisdag 6 december 2011

Helgdag, natur och teve

Vad härligt med helgdag så här på en tisdag - en härlig paus i arbetsveckan. Skönt att få lite "bonustid". Att få sova så länge man vill, utan väckarklocka. Jag har njutit av att hinna promenera i dagsljus, vilket inte så ofta hinns så här års, när man jobbar dagtid. Vid halvfem-fem-tiden hade känslan av ledig dag övergått lite till att kännas som vardagkväll, när man vet att det återigen blir en tidig morgon imorgon... Känner mig dock lite utvilad :)

Igår kväll snöade det för första gången i år. Det blev inga mängder. Idag var det mest några få fläckar på marken på sina ställen. I lördags var jag ute och fotade lite i naturen. Jag hade väl en idé om att fånga naturens färger och former eller nåt... Dokumentera de visuella växlingarna som följer med årstiderna. Vi hade haft en av de få frostnätterna hittills då. Det var is på bilrutorna på morgonen. Vattenpölarna hade frusit till också. Det var i alla fall väldigt avkopplande och rogivande att vistas ute och jag tror att jag till och med lyckades vara i nuet även mentalt :)

Jag har tv:n på i bakgrunden. President Halonen med man hälsar och välkomnar de inbjudna till självständighetsfestligheterna. Finland 94 år. Tv-kommentatorn berättar vilka som kommer in och damernas klänningar kommenteras. Det är många händer som ska skakas, så det är en lång procedur. Jag blev förra året introducerad av mina finlandssvenska vänner till traditionen att titta på slottsbalen. Jag väntar egentligen in Sommarpratarna, som snart börjar på svt.

Hörde på tv tidigare idag, att Simon och ekarna kommer ut som film, premiär på fredag. Den är baserad på Marianne Fredrikssons roman, som jag läste för en massa år sen, och tyckte mycket om då. Nu har jag glömt en stor del av handlingen, men ser gärna filmen vid tillfälle. Jag har läst flera av Fredrikssons romaner, och har gillat dem.

Sommarpratarna har nu kommit igång. Idag är det bland annat Mark Levengood, Katerina Janouch och Olle Carlsson som deltar. Den sistnämnda är en präst som jag råkar ha en bok av hemma, som jag läst delar av. Jag tycker det är intressant med program, där det uppstår bra diskussioner och där man får ta del av livserfarenheter av olika slag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar