måndag 5 mars 2012

Ännu lite Indien och semesterlugn

Hanging Gardens - ett andhål i en hektisk stad
Första vardagen efter semestern avklarad - och gick hyfsat bra. Dock är jag väldigt trött fortfarande och ska nog försöka lägga mig tidigt idag igen, liksom igår. Även idag har solen skinit, men det var flera minusgrader i morse när jag cyklade till jobbet. På dagen låg temperaturen runt noll, men det kändes kallt, för mig som vistats på varmare breddgrader ett tag nu...

Populära Leopold Café
Försöker hålla kvar lite härliga semesterminnen ett tag till. Det var trevlig omväxling att komma till storstaden Mumbai efter flera veckors beachliv. Att få byta ständigt sandiga fötter mot fotvänliga Nikesandaler på asfaltgator...

Jag tycker om storstäder, och efter att ha läst Shantaram blev jag ännu mer intresserad av Mumbai. I romanen beskrivs staden detaljrikt med mycket kärlek. Det blev många långa promenader. Hettan krävde lite längre fikapauser också, för att återfå energi.

Haji Ali-moskén
När jag första morgonen - efter att ha åkt tåg från Goa hela natten - begett mig ut för att bekanta mig mer med staden, fick jag snart inse att även jag är en sevärdhet :) Vid Gateway of India, som är en populär plats för turister och lokala att vistas vid, var det plötsligt många som ville ha ett foto på mig. Flera ville posera tillsammans med mig på ett fotografi. Med par och barnfamiljer var det lite gulligt, men med killgäng kände jag mig inte lika pigg på det... Lite komiskt. Jag bad att få ta foto på dem som hade tagit på mig. Så vi var väl ömsesidigt exotiska för varann ;)

Båtar vid Gateway of India
Förutom att hålla mig kvar vid semesterminnen är det viktigt att försöka vara kvar i ett lugnare tempo. Att inte dras med i den ofta pågående stressen i vår vardag. Ska påminna mig om det regelbundet, så kanske jag lyckas behålla lugnet även vid hektiska perioder. Stress är ett val, sägs det ju. Gäller väl att jobba med sin egen inställning också, att inte tilllåta sig känna negativ stress. Ibland lättare sagt än gjort, men övning ger färdighet - i slutändan... :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar