fredag 30 mars 2012

Ännu lite litteratur

Börjat helgen med en flitkväll. Handlat lite mat på hemvägen från jobbet. Tvättat och hängt upp tvätten, diskat, fixat te och mackor... Slötittat på tv lite under tiden.

Mariehamns litteturdagar har hängt med lite i mitt liv även under veckan nu. Har bland annat kommit igång med att läsa Jens Liljestrands Adonis, cirka en tredjedel läst hittills. Den har varit lite svår att hänga med i i början, för den hoppar mycket i tid. Dessutom ändras jag-personen från kapitel till kapitel, så man ibland glömmer bort att en ny person i killgänget blivit jag... Men annars tycker jag den är bra.

På Svt har Solja Krapu, en sverigefinsk författare, som ibland ger boktips på tv, nyss pratat varmt om sitt besök på våra inspirerande litteraturdagar i Mariehamn. Hon rekommenderade Ulf Starks Diktatorn, Anne Swärds Till sista andetaget och Aase Bergs Liknöjd fauna, för att nämna några. Ulf Stark var väldigt skojig att lyssna på i helgen. Han hann berätta mycket under sin halvtimmes författarsamtal. Han har till exempel skrivit en barnbok Hallå där inne! som handlar om en storebror som snackar med sitt blivande syskon, ännu i magen... Lite skojig idé, och Stark var lite underhållande att lyssna på också.

I soffan är jag omgiven av en massa Queen-notpapper. Behöver komma igång med att öva snart. Det kommer att vara en helhelg med sångövningar inför de kommande stora konserterna i april... Queen i massor :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar