söndag 4 mars 2012

Hemma igen och lite om Mumbai

Vad underbart det var att landa till ett sjugradigt och soligt Stockholm i fredags. Det gjorde återvändandet efter nästan en månad i 30-graders värme lite lättare, än om det hade varit köldgrader. Jag hade ju inga tjocka kläder med mig. Det finns förresten en garderobservice på Arlanda, där man kan lämna vinterkläderna under sin resa, men mitt flyg gick så tidigt, så de hade inte öppnat än. Även här på ön har solen skinit hela helgen - dock varit lite kallare... - så det har gjort hemkomsten väldigt positiv.

Victoria Terminus, Mumbai
Lite kontrast är det nu, att klä sig i vinterkläder, efter att ha trippat omkring barfota och i badtofflor i flera veckor ;) Dagarna har i alla fall hunnit bli längre sen sist och marken börjar bli bar. Våren är på gång.

Jag har varit väldigt trött hela helgen, efter min långa hemresa från Mumbai. Sov tolv timmar natten till igår, och sex timmar i natt. Hoppas jag kommer igång med ok dygnsrytm snart. Känns lite overkligt att vardagen börjar imorgon efter en månads ledighet.


Chowpatty Beach, Mumbai


Jag hade ett par trevliga dagar i Mumbai innan hemfärden. Det finns mer jag hade velat se i stan, men jag hann ändå med en hel del på de två dagarna. Får väl återvända dit i framtiden... Promenerade mycket (väldigt hett!) och åkte lokalbuss åt många håll. Fick dessutom ett bra avslut på resan, då en kompis från Sverige råkade vara på orten min sista kväll. Speciellt trevligt var det också då jag rest ensam, och vi hade inte heller setts på länge. Efter en promenad och middag hade vi sällskap till flyget under en vild taxitur i Mumbais kaostrafik.


Marine Drive, Mumbai
Min yogamatta - som låg i sitt fodral - lyckades orsaka ett lite större säkerhetspådrag vid flygplatsen, då den råkat ramla ner från vår bagagevagn. Som tur hann vi upptäcka det precis i sista stund, innan de hann börja spränga den (eller vad de nu gör med misstänkta väskor). Vi blev rätt så utfrågade och fick visa pass och biljetter m.m., innan jag sen fick hämta mattan, som de hade hunnit sätta staket runt om där den låg på marken... Det var ju egentligen lite komiskt i det allvarliga, men jag skärpte mig rejält för att inte skratta medan de frågade ut oss. Insåg att det inte är läge för humor just då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar