fredag 9 mars 2012

Tillbaka i fredagssoffan...

Sitter och slötittar på Voice of Finland på tv. Många bra framträdanden. Det är första fredagkvällen hemma sen länge känns det nu. En månads paus har det ju hunnit bli ungefär. Förra fredagen satt jag ännu på kvällsfärjan hemåt efter att bland annat ha "hängt" på Zürich flygplats en hel förmiddag - före flyganslutningen till Stockholm - efter ett långt nattflyg från Indien. Så nu har jag intagit den vanliga fredagsplatsen igen :)

Började kvällen lite flitigt med några tvättmaskinsomgångar och diskade undan. Får se om jag orkar hålla mig vaken till Skavlan. Jag som lagt mig ca 21-tiden hela veckan och sovit massor. Drömmer mig tillbaka till lediga dagar igen...

Jag har äntligen fått bra fart på läsning av en roman, som var väldigt trög att komma igång med, Joanne Harris En smak av vin. Det är samma författare vars roman Chocolat Lasse Hallström baserar sin film med samma namn på. Filmen (med duktiga Juliette Binoche och Johnny Depp) var jättebra och mysig - så som många av Hallströms är - och jag har nog läst en annan roman av Harris för många år sen, som jag har för mig att jag tyckte om. Franskt småstadsliv och reaktioner som nykomlingar i ett samhälle kan väcka finns i både Chocolat och romanen som jag läser nu.

På tal om böcker, fick jag två intressanta boktips på Svt:s Gokväll tidigare idag. Little Bee av Chris Cleave rekommenderades väldigt varmt, liksom Mordet på Folke Bernadotte. Ska försöka lägga dem på minnet.

Så efter resan är jag nu tillbaka till hemmalivet, som mycket handlar om jobbvardag varvat med läsning, sång  och skrivande - och emellanåt soffslöande framför tv:n...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar