torsdag 15 januari 2015

Kandidatuppsats och jobbfunderingar

Idag har jag en pausdag från ett intensivt arbete med min kandidatuppsats, som ska vara klar inom en vecka för att opponenten ska hinna få den i tid. Det tog säkert en halv veckas arbete efter "juluppehållet" innan jag verkligen kände att jag fick upp farten och kom igång ordentligt. Så trögstartat var det.

Jag gillar egentligen väldigt mycket den här typen av arbetssätt, där man själv skapar någonting genom att sätta sig in ett ämne eller tema och fördjupa sig i det. Nackdelen är just det att jobbet som krävs för att få ner det på pränt är svårt att uppskatta tidsmässigt, och en stor del av det känns kanske inte som att man "gör något" eller kommer framåt, fast det ändå är en del av processen. Jag tänker på saker som att söka information, att läsa in sig på ämnet, och bara det att brainstorma kring ämnet innan man på riktigt kommit igång är ju också en del av jobbet.

Anledningen till pausen idag var att det var en jobbmässa för studeranden som jag ville gå på. Lyssnade på några givande föreläsningar och fick med mig några tips om vart vända mig om sommarjobb. Dock var det förvånansvärt få företag där med tanke på denna stads storlek. På lilla ölandskapets jobbmässa för ett år sen tycker jag nog att det var fler företrädare från arbetslivet. Och där bor ändå under 30000 invånare totalt med skärgården inräknad. På dagens mässa var det det dessutom en stor andel företag som inte alls var min bransch.

Det gäller för mig nu att inom en snar framtid få upp rätt "mood" för att söka sommarjobb. Det är inte så bra tajming att känna sig taggad för sånt, när det varit så tufft och intensivt med framför allt studierna. Förra sommarens flytt var väldigt kämpig och sen kom den nya terminen igång när jag knappt hade landat. Och under julledigheten har jag pluggat en del. Så tröttheten gör att jag inte är på topp för att sälja mig själv och mina kompetenser. Det är också en utmaning att försöka komma in i en ny bransch, som dessutom är full av konkurrens. Dock vet jag att jag kan ge gärnet och ha fullt engagemang när det behövs. Gäller bara att ta fram den sidan av mig själv - och komma ihåg att inte stressa med allt på en gång. Ska nog få den här uppsatsen klar först så blir det bättre ork över till jobbsök sen :) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar