tisdag 10 mars 2015

Flitkväll med plättstekning och mycket därtill... :)

Oj, vilken flitkväll det blev direkt efter min promenad hem från yogan. Eftersom jag inte tycker om att slänga bort mat hade jag funderat på att göra plättar, för min sojamjölk var på gränsen till att bli dålig. Så direkt efter hemkomst satte jag igång med full fart vad som sen blev riktig multitasking. Rörde ihop smeten, som enligt receptet gärna fick stå och svälla en halvtimme innan man börjar steka på. Under den halvtimmen hann jag tvätta av mig och packa upp kassarna - gick hem via affären - och äta en frukt, för att dämpa värsta hungern.

Medan jag sen stekte plättarna fixade jag parallellt en smoothie en bit bort från spisen. Såg till att vända plättar och hälla på ny smet mellan donandet med smoothieingredienserna ;) När jag sen insåg att tiden börjar bli knapp för allt annat jag ville hinna innan sänggåendet insåg jag att jag ju kan börja äta plättar medan jag steker. Så det blev gjort och även en mugg fänkålste med  färsk ingefära fixades i ordning. Sitter här nu med temuggen ännu halvfull. Förresten hade jag dessutom hunnit dricka ett glas smoothie innan plättätandet. :)

Det är för övrigt ganska nyttiga plättar jag brukar göra, tror jag i alla fall. Det ska i havre tillsammans med mjölet. Istället för vetemjöl använder jag en lite grövre mjölsort. Sen stekte jag dem i kokosolja. För övrigt upptäckte jag att det där mjölet går ut om ett par månader. Suck, det händer mig så ofta så jag köper sällan hem bakgrejer numera. Såg ett intressant recept på mjölpåsen, så jag kanska ska försöka ta mig tid till lite bak för en gångs skull... Där krävdes en hel del mjöl ;)

Jag inser nu att jag är för trött för att det ska vara värt att fixa med det jag tänkt. Det var förberedelser för jobbsök jag skulle göra. Sånt är nog bättre att göra när man är pigg och alert. En hel del av min energi har nog gått nu efter träningspasset med promenaden fram och tillbaka dit, och så köksfliten nu... Nya friska tag imorgon :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar