onsdag 18 mars 2015

Ordning och reda... ;)

Idag har jag prioriterat hemmet framför studierna. Det är så mycket helgtid som ofta går till studier, så för en gångs skull tänkte jag använda en vardag till hemmaröj. Jag kom rätt bra igång i helgen då jag städade hela hemmet. Det jag sällan hinner är de större städprojekten, t.ex. lådor och kassar som inte hunnit packas upp sen flytten. När det väl hinner bli städdags, då är det alltid dags för den där vanliga "rutinstädningen". Idag har jag äntligen fått vissa stressmoment bortfixade.

En tom bananlåda står nu i hallen och är på väg till förrådet. Eftersom mitt förråd ligger närmare en halv kilometer bort, får lådan forslas bort en annan dag. I mitt förra hem sparade jag alla flyttkartonger i mitt förråd. Efter fyra år ungefär tänkte jag att nu får det vara nog, eftersom jag inte hade några som helst flyttplaner. Så jag gav bort det mesta. Året efter blev det med kort varsel bestämt att jag ska flytta... Så nu sparar jag de flesta lådor, så länge de ryms i förrådet :)

Förutom att tömma och gå igenom bananlådan städade jag ett köksskåp där jag har alla kastruller och plastbyttor och sånt. Det har varit i katastrofskick en tid nu. Sådär så att det bara rasar ut saker när man öppnar dörren, och iband även när dörren är stängd... Jag har också fått avstå från att använda vissa behövda saker därifrån när jag inte orkat gräva fram dem ur kaoset. Så idag äntligen är det ordning och reda där, och jag kommer åt alla saker :) Dock har jag inte kastat bort så många såna jogurtburkar etc. som jag brukar återanvända efter att ha diskat ur dem när innehållet tagit slut. Det borde man kanske... Men de fick ju plats ;)

I bananlådan låg det kassvis med gamla foton i såna fotokuvert som man fick för om åren när man framkallade filmrullar. Det är foton som aldrig hunnits sorteras in album... Det tog lite tid med det fixandet för jag ville gärna kika in i varje kuvert och se vilka foton som fanns där. Hur som helst lyckades jag få dem att ta mindre plats trots att de ligger kvar i sina kuvert. Nu finns allt i en ny mindre kartong som jag köpte på Ikea i vintras. Den ser betydligt bättre och diskretare ut än banankartongen. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar