torsdag 19 mars 2015

Författarkväll, företagarinfo och rent hus :)

Jag har nyligen kommit hem från väldigt inspirerande eftermiddags- och kvällsevenemang. På kvällen var jag och en kompis på en lokal liten bokhandel där Kauko Röyhkä intervjuades. Han uppträdde också med musik tillsammans med ett par andra vars namn jag inte hann uppfatta. Både musiken och intervjusamtalen var intressanta och bra. Det var ett trevligt sätt att komma ut och umgås med min vän också. Bokhandeln hade ett trevligt café. Det bjöds på vin och små tilltugg under kvällen, vilket var ett extra plus förstås. Jag tycker dessutom att jag lär mig samtidigt mer om finsk kultur när jag får lära mig mer av t.ex. just en finsk författares och musikers alster och bakgrunder till dessa.

Genom universitetet erbjuds vi mycket nyttig information kring arbetssökande och annat karriärrelaterat. Mitt eftermiddagsprogram handlade om det. Jag var och lyssnade på en intressant föreläsning om att starta eget företag. Det var tre olika personer som gav bra information utifrån olika synvinklar. Nu vet jag vart jag kan vända mig för mer info förutom att jag fick många praktiska råd om vad man bör tänka på själv redan innan man börjar ta hjälp.

Liksom igår inledde jag även denna dag med lite hemmafixande. Jag städade ju alla rummen redan i helgen, även badrumsgolvet. Idag gjorde jag resten av det jag tänkt där. Jag tvättade badrummets plastmattor och skurade golvkaklets fogar där de såg ut som värst. Helt vita har de ju inte ens varit från början men det verkar bli lite bruna beläggningar speciellt där duschvattnet kommer ner och där duschdraperiet tar i på golvet. Så nu var jag där och skrubbade med skurmedel och en grövre svamp. Dessutom duschade jag rent under tvättmaskinen också. Hur rent det nu kan bli bara genom att duscha av. På något annat kommer jag ju dessvärre inte åt där, så det får duga. Så nu är mitt hem skinande rent. Tyvärr är det ju bara färskvara, men jag passar på och njuter så länge det varar... :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar