tisdag 8 oktober 2013

Pluggdagar...

Några kvällsrader... Känns som det är lite rörigt med alla möjliga tankar just nu. Har kämpat i ett par dagar med rätt knepiga kursuppgifter, och ändå inte fått dem klara ännu. Den ena, som egentligen är den svåra, är ett referat.

Det knepiga med referat är alltid att på ett kortare sätt återberätta någonting, och ändå få med det väsentliga utan att det blir för långt eller kopierat från källtexten. Det som gör denna text ännu knepigare är att en svensk text ska refereras på finska och många av orden är avancerade. Mycket tid går åt till att slå upp i ordlista. Fördelen är att man lär sig mycket. Men svårt att få tiden att räcka till...

Den andra uppgiften är i sig inte lika svår, men inspirationen har trutit. En muntlig presentation ska förberedas av en text, som jag inte helt lyckas känna så starkt för just nu... Hmm... Nackdelen med att dessa två uppgifter har tagit mycket tid, är att välbehövlig teoriläsning för mina olika delkurser fått stå tillbaka, så en hel del av det ska klämmas in i mina dagsprogram ännu.

Efter att i stort sett pluggat hela dagen igår och en stor del av söndagen, inledde jag denna dag med att ta mig till badhuset för att simma. En härligt vacker promenad tog jag med en kompis igår också. Helt underbart milt, cirka 16 grader, var det då, solsken och höstvackra nyanser på träden.

I fredags hade de kvällsöppet på stan. Jag köpte då lokalt odlade grönsaker av några som stod på gågatan och sålde. Av det gjorde jag sen en grönsakssoppa i söndags. Det blev en rejäl mängd. På så vis har jag sparat tid från matlagning både igår och idag, när jag kunnat värma på av resterna. Inte jättespännande kanske med samma rätt tre dagar på raken, men fördelarna med tidsbesparingen har fått överväga :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar