fredag 18 oktober 2013

Tufft emellanåt, men rätt fokus underlättar...

Trött fredagkväll, hemma i soffan. Känns helt ok - både att vara hemma nu och hela kommande helgen. Har varit på resande fot väldigt mycket på sistone. Det har varit en tuff höst, men mycket har också varit väldigt positivt trots att jag ofta är väldigt trött på grund av resorna.

Precis efter att jag börjat skriva inlägget hamnade jag i Skypesamtal med en vän i Tyskland. Ett trevligt avbrott. Under tiden har Skavlan hunnit komma igång på tv. Så nu skriver jag lite parallellt med tv-tittandet.

Resorna har inneburit många trevliga återseenden med vänner och familj. Under själva färderna har jag fått en hel del av studerandet gjort. Ibland kan det dock vara lite väl högljutt omkring mig på båtar och bussar, så att inte ens öronproppar stänger av bullret tillräckligt...

Häromdagen noterade jag speciellt hur rätt fokus hjälper en att må bättre och att hålla borta jobbiga tankar. Lättare sagt än gjort är det dock många gånger. Det finns nog anledning att återkomma till det temat, för det negativa har då och då en tendens att ta över hos mig - för mycket. Hur som helst har jag hyfsat bra från och till lyckats med rätt fokus just nu på sistone...

Trevliga möten och samtal med vänner, solsken, magiska höst- och skärgårdsvyer är några av höjdpunkterna som överröstar de mörka och kämpiga tankarna. Just samtal med andra kan hjälpa att styra funderingar och attityder i rätt spår, när jag själv fått dem att hamna i fel riktning. Behöver öva mig vidare en hel del där...

Nu har Skavlan hunnit ta slut också. Det blev nog rätt mycket att lyssna på intervjuerna, och därmed lite långsamt skrivande...

Jag upptäckte förresten en rolig grej på en av de stora båtarna i veckan. På ett par barns tröjryggar satt det fasttejpat såna klisterlappar med namn- och personuppgifter, för att underlätta om de skulle bli borttappade från sina föräldrar. Det var alltså färjebolagets lappar. Vad de hittar på... Fyndigt och praktiskt hur som helst ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar