lördag 5 oktober 2013

Universitetsvärlden och språkstudier

Skulle äntligen ta en liten fikapaus på soffan efter dagens donande. På vägen från köket till vardagsrummet spillde jag en del kaffe, som hamnade både på golvet och mina byxor, som jag fick ta av mig och skölja bort fläckarna på. Men nu så... Nu sitter jag här med andra byxor på och en hyfsat full kaffemugg också ;)

Vad tid det tar med saker och ting. En stor del av dagen har gått åt utan att jag hunnit mer än frukost, tvättstuga och att handla mat. Och att ordna lite lättlagad sen lunch och äta upp det... Ska försöka ha lite lugn egen tid, innan jag ska bort ikväll. Några fixanden återstår dock ännu, såsom att bädda sängen med rena lakan och lite plocka undan här och där. Ja, och så disken förstås. Hmm, inga problem att få dagen att gå ;)

Veckan har varit väldigt bra. Jag hade några toppendagar i Stockholm, där jag bland annat promenerade en hel del i det höstvackra soliga vädret. De gulröda höstnyanserna börjar komma fram nu. Det underlättar resandet så mycket, när vädret är torrt och fint. Har träffat vänner och varit på intressanta seminarier på universitetet. Vilken tur jag haft med gruppen på min kurs där också, att det är ett trevligt gäng och stämningen är lagom lättsam på lektionerna. Det är så givande att vistas i den akademiska världen igen, efter några års paus från det. Och att få syssla med och fördjupa sig i språkstudier. Jag kanske borde hänga kvar i det ett tag till ännu...

Nu har jag lyckats fixa klart alla detaljer med behövliga lösenord och diverse olika kort som behövs inför studierna. En hel del har förändrats sen jag pluggade för cirka fem år sen senast. Bland annat kan man nu fylla på sitt studentkort för ett pengavärde och på sätt få billigare lunch och fika på vissa ställen. Efter några veckors väntan kom studentkortet nu i veckan, så att jag fick även den detaljen ordnad. Man kan också ha studentkortet som app i mobilen - vilket jag också har - men appen går inte att ladda på för att få rabatterna på campusrestaurangerna.

Inser ännu mer hur avancerat mitt modersmål är, nu när man håller på och ska analysera lingvistiskt på en detaljnivå. Jag hade fullt schå med att hänga med på genomgången under den senaste grammatiklektionen. Det är så enormt många termer, dels nya och dels gamla bekanta vilkas betydelse jag glömt bort. Sen är också några så snarlika varann... Nomen och nomitativ, bara för att ta ett exempel. Det är bara att slå upp och nöta in som gäller nu. Jag har alltid upplevt att jag har rätt så lätt för att förstå och sätta mig in i lingvistik, och har dessutom mycket erfarenhet av språkstudier. Dock känns det knepigare med finskan nu. Jag tycker ändå fortfarande - och kanske ännu mer nu - att det är väldigt intressant språk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar