tisdag 14 januari 2014

Diverse tv-dokumentärer

Känns som jag inte har något koncentrerat i tankarna just nu, utan snarare lite fragment av varje.

På tv påminns vi om att leva här och nu. Ett finskt par är på gång att flytta från storstaden tillbaka till Karelen. Kvinnan i familjen säger, att många har tyckt att hon är så modig som vågar säga upp sig från sitt jobb, trots bil- och bostadslån.

Det kommer någon sorts dokumentär om återflyttning och livsförändringar, märkte jag när jag slog på tv:n nyss. Även om det inte blir ekonomiska vinster, fås det igen i livskvalitet, kommenterar en man i en annan familj i programmet. Intressant. En säger att de gav sig in på utmaningar de egentligen inte trodde sig klara av. Det blir ibland långa arbetsdagar - när man har sitt företag - men de verkar få ihop det. Livskvalitet nämns än en gång av ytterligare en person. Läser på text-tv att det handlar om unga återflyttare, tillbaka till glesbygden.

Satte på tv:n för att få lite ljud och liv omkring mig. Det är så man som ensamboende får göra om man vill vara social, och inte orkar ringa eller exempelvis chatta med någon... ;) Nu slog jag över till en annan kanal, där det kommer program om den välbesökta medeltidsveckan på Gotland. För många verkar det vara en livsstil att delta årligen.

I fredags kväll såg jag ett par bra dokumentärer. Den ena handlade om författaren och aktivisten Alice Walker. Hon är bland annat känd för den prisbelönta romanen Purpurfärgen, som också blev filmatiserad. Jag har inte läst något av henne, men har sett filmen för en massa år sedan. Hon verkar vara en väldigt intressant person, hyllad för sina texter och sitt enorma samhällsengagemang, vilket hon också fått utstå jobbig kritik för. Hon sa något liknande, som att aktivism är den hyra vi betalar för att bo på denna planet.

Efter det visades en dokumentär om Freda Kelly, som varit Beatles trogna sekreterare i ett tiotal år under sina unga år. En skildring av en lojal kvinna, som varit med om enormt händelserika år i ungdomen, men inte alls gjort någon sak av detta. Kelly, som även skötte bandets fan club, var själv ett riktigt fan.

I söndags såg jag ytterligare en film, förutom den jag nämnde i förra inlägget. Familjen Jones var den svenska titeln. I huvudrollerna var Demi Moore och David Duchovny. Filmen var underhållande och tänkvärd, med delvis tragiskt förlopp.

På samiska nyheterna, som nu visas på Svt, intervjuas en ung tjej som bloggar på samiska. Enligt nyheterna skriver få unga på samiska i socala medier. Det har ett högt kulturellt värde att små språk överlever, tycker jag.

Programmen har avlöst varann medan jag skrivit nu. Finska Uutiset kommer nu. Sätter hit lite vintervyer med sol, vilket vi äntligen fått se lite av efter en hittills väldigt mörk och grå vinter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar