söndag 26 januari 2014

Film och tunga dagar...

Jag skulle så vilja lära mig att ta lättare på livet. Har inte lyckats nåt vidare med det på sistone. Det har varit mentalt tunga dagar. Tar mig igenom dagarna så gott det går, och får en hel del gjort trots trötthet och missmod emellanåt. Mellan alla fixanden och "plikter" - såsom till exempel studier - försöker jag lägga in lite slappa och nöjen. De senaste dagarna har det blivit en del film bland annat.

Igår var jag på bio med några kompisar och såg Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann, som fick biopublikens pris på Guldbaggegalan tidigare i veckan. Jag har tidigare läst Jonas Jonassons roman som filmen baseras på. Filmen var väldigt bra, trots att storyn nu är lite galen ;) De hade fått ihop det väldigt bra med filmatiseringen. Filmen var inte alls någon besvikelse, såsom de ibland kan bli när man läst boken i förväg. Hela vårt gäng var helnöjda.

Väl hemma sen såg jag ännu en dvd-film, Song for Marion, som jag flera gånger varit frestad att se, då jag sett trailers av den. Även den var väldigt bra. Jag hade nog trott att den där Marion är den det mest handlar om, men handlingen kretsade nog mer kring hennes make Arthur förutom Marions kör och den engagerade körledaren. Andra viktiga personer är Marions och Arthurs son och sondotter. Ett fint relationsdrama, där även äldre människor får en chans att blomstra ut :)

Även ikväll har jag sett en dvd-film. Jag har lånat hem några från biblan, så det gäller att passa på att se dem innan lånetiden går ut. Några lånetider är redan förlängda... Kvällens film hette The Perks of being a Wallflower. Jag tyckte om den. Tema vänskap och utanförskap i tonårstider med även lite andra ingredienser i det "fördolda". Härlig gammal åttiotalsmusik som väcker minnen...

Jag har också varit ute och gått med en kompis i det härliga vintervädret under eftermiddagen. Sen har jag sjungit lite här hemma. Dessa båda aktiviteter ska ju vara hälsosamma och uppiggande ;) Så jag försöker faktiskt få in en hel del positivt också, fast det tunga ibland tränger på... Det var förresten ett tänkvärt citat i slutet av filmen jag såg ikväll. Den var ungefär så här: We can't choose where we come from but we can choose where we go.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar