söndag 19 januari 2014

Film och nya tider och möjligheter

Imorgon börjar en ny studietermin på universitetet. Då är också första dagen på jättelänge, som jag inte är i något anställningsförhållande. Så jag försöker se det som att ett nytt år och nya möjligheter öppnas. Alla funderingar som lett till detta har förstås delvis varit omvälvande. Det har tagit på mina krafter och av min energi och koncentration de senaste månaderna. Tiden innan jul var dessutom så full av studieåtaganden, så tidvis var det enormt intensivt i mitt mentala liv. Nu känns det i alla fall bra, även om inte vägen framåt är på något sätt färdigutstakad... Tillit är det som gäller, förutom att på olika sätt jobba framåt mot mål som känns rätt. Viktigt är att njuta av resans gång också, att inte glömma att vara i nuet. Meditate and let things come to you, står det på en av de senaste dagarnas tepåseetikett.

Min förhoppning var under en hektisk höst och vinter, att i januari - då tentorna skulle vara klara - hinna få ordning på mitt hem. Jag är inte helt där ännu, men det ser dock mycket trivsammare ut här än vad det gjort på länge - både i vardagsrummet och köket. Sovrummet har redan varit under kontroll en lite längre period.

Idag har jag sett ett par filmer. Den ena var den finska Kaikella rakkaudella. Den var bra, men lite tung också. Typisk finländsk kanske? Väldigt bra skådelspel och vacker natur. Sen såg jag den betydligt lättsammare, men dock fina The way way back. En film jag blev glad och lite rörd av.

Livet är bra spännande och variationsrikt, lite av ett äventyr ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar