måndag 6 januari 2014

Mycket vila och lite fixa

Nog för att jag unnat mig en del slappande i dessa dagar, men ännu mer slö blir jag av att jag lyckats vända min dygnsrytm lite tokigt. Idag vaknade jag strax före klockan ett på eftermiddagen... Jag försöker se det positivt, att jag nu får välbehövlig sömn. Så är det inte alltid, speciellt under hektiska faser i livet. Mentalt känns det dock som att dagarna blir korta, och jag tappar nog lite fart därigenom. Jag försöker ändå få in lite flitigare inslag också för att balansera slappandet. Jag har sett till att gå en promenad de flesta dagar. Vissa dagar har jag tyvärr inte hunnit ut innan mörkret. För övrigt är det rätt många dagar nu, då det knappt blir dagsljus på grund av det gråa vädret...

Igår rensade jag bort diversehögarna från köksbordet, vilket jag inte helt blev klar med, men det mesta av bordsytan syns nu efter ett lite längre uppehåll... ;) Ska fullfölja projektet de närmaste dagarna. Idag rengjorde jag silver med hjälp av matsoda. Mormors silverskedar från 1930-talet och vissa av mina smycken putsades genom att lägga folie i diskhon och strö matsoda över silvret. Över det skulle varmt vatten hällas. Jag hittade tipset i en bok om matsoda. Vissa av smyckena lyckades jag få att skina fint. Skedarna behöver nog putsas lite ytterligare, men så var de också bra mörka från början.

En hel del tv-tittande och läsande har det blivit de senaste dagarna. Vissa program ser jag på nätet i efterhand. Något intressant jag hittade är Ville Haapasalos reseprogramserie, där han reser runt i finskugriska områden. Jag har ännu flera avsnitt kvar att beta av där.

I det stora hela känner jag mig rätt så avslappnad och vilandet börjar ge resultat. Det är nog verkligen välbehövligt efter en längre hektisk och intensiv period, som dessutom inneburit jobbiga mentala funderingar och beslutstaganden. Det känns som jag är på rätt väg nu :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar