tisdag 25 mars 2014

Pluggflyt och rent nöje :)

Vårtecken idag
Jag kommer troligen återkomma till helgens litteraturtema ännu, som jag var inne på lite i förra inlägget. Annat ligger dock närmare i tankarna just nu, litterärt det med i och för sig...

Åh, vad jag har njutit av att plugga de senaste dagarna :) Jag trivs ju jättebra med att vara studerande överhuvudtaget. Däremot hänger vissa bitar med, som jag gärna kunde byta bort. Ibland kan det vara för många deadlines för tätt inpå, tidvis måste man läsa sånt som inte ligger på topp i ens egna intresseområde. Det mesta finner jag dock väldigt intressant just nu, men ändå är det vissa dagar tufft att orka koncentrera sig på teoriinläsningen.

De senaste dagarna har dock varit så fantastiskt lyckade. Det har känts som ren nöjesläsning med riktigt flyt, och teman som jag verkligen brinner för att ta del av. Wow :) Delkursen handlar om variationer av finska. Boken jag just nu läst i, Monena suomi maailmalla, handlar om finska språkminoriteter i olika delar av världen, både ur historiskt, kulturellt och lingvistiskt perspektiv. Innehållet har fångat mig helt utan att jag behövt kämpa alls med koncentrationen. Just nu har vi avsnittet om finskan i Sverige, vilket jag även har ett väldigt personligt intresse av.

Såna här vackra vårdagar, när även temperaturen nu gått upp efter förra veckan då vintern gjorde ett kortbesök, njuter jag extra av den här lyxen med att styra min tid på dagarna. Jag kliver upp när kroppen tycker det är dags. Har jag lust, sticker jag iväg på en avkopplande promenad, vilket blir nästa varje dag.

Det jag tyvärr inte hinner så mycket just nu är att välja min läsning. En av mina kurser innebär väldigt mycket läsning av skönlitteratur, så allt som allt med alla delkurser återstår väldigt lite tid till annan läsning just nu. Som tur är mycket av den skönlitterära kurslitteraturen bra och dessutom väldigt allmänbildande, framför allt gällande Finlands historia.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar